Re: monitorowe zapytania

Autor: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne (smolik_at_stanpol.com.pl)
Data: Wed 26 Jul 2000 - 15:18:52 MET DST

On Sat, 22 Jul 2000, WJaP wrote:

>+ Witam,
>+ Poproszę o poradę (najchętniej pod adres comvideo_at_krzys.com.pl) w
>+ następujących dwóch sprawach:
>+ 1- do pracy w trybie graficznym chcę wykorzystać 21" monitor ProNitron 80.19
>+ firmy SONY. [...]
>+ Znalazłem parametry (chyba jedyne), po ustawieniu których pod Win da się
>+ pracować
>+ (color 16bit lub 32 bity roz. 1152x864, 70 lub 75Hz). Niestety w trybie
>+ tekstowym (DOS)
>+ pojawiają się jedynie paski, nie wiadomo co aktualnie się wykonuje).

 To jest stary monitor ?
 Bo parametry na to wyglądają: stary, dobry FixedSync...

 Spróbuj jeszcze 1024 pixele 85Hz ! Stawiam 80% za, że monitor
ma dwie częstotliwości które "łapie" -;)

>+ Moje pytanie:
>+ - czy jest jakaś karta grafiki, która załatwi mi problem tekstowy i

 Są specjalizowane karty (do FixedSync); w mojej opinii - nie warto.
 Można by się pokusić o "whardcodowanie" 75...85 Hz (zamiast 60Hz)
do "trybu default" - ale to chyba ponad zdrowie przeciętnego usera...

>+ graficzny dla tego specyficznego monitora,

 Przecież każda, która "wyrobi" wspomniane częstotliwości !
 Zastrzeżenie - poniżej.

>+ - czy do PC (Pentium II, pł. gł. GigaByte 6V) mogę doinstalować drugą
>+ (dodatkową) kartę grafiki (jak dla
>+ stacji z AutoCad, Microstation, LogoTech, etc), wykorzystywaną tylko dla
>+ trybu tekstowego (jaką kartę ew. potrzebuję),
>+ - czy jest jakieś rozwiązanie typu switch, którym mógłbym przełączać dwa
>+ monitory
>+ przeznaczone jeden dla trybu tekstowego, a drugi dla graficznego,
>+ stosownie do tego co aktualnie dzieje się
>+ w komputerze podczas bootowania, czy np. instalowania.

 IMHO prościej dać 1. monitor "zwykły" (ustawiony w BIOSie)
i 2. przez drugą kartę grafiki. Win98 obsługuje, *pod warunkiem*
że drivery karty obsługują stosowną funkcję !
 Zapuść żurawia na DejaNews, mój adres nadawcy i słowo "monitor"
- pewnie znajdziesz pozostałe posty na ten temat -:)
 Kwestia driverów jest ważna: mam STB 128 ZX, drivery STB
*nie* obsługują multimonitor, ale drivery referencyjne Rivy
(czyli bez "board specific" funkcji) - owszem...

 Dla porządku: monitor Sony GDM-coś 19" Fixed Sync (i co gorsza
green sync) mam chwilowo na podłodze: jakość obrazu jest niezbyt...
(powód: paski luminoforu w starych monitorach są SZEROKIE, co
powoduje że pixele się "rozmywają" :] !) Do grafiki "foto"
(gry wyglądają *re-we-la-cyj-nie* !) jest ok, teksty i grafika
wektorowa męczą oczy straszliwie.

>+ 2- inny monitor, który zalega u mnie to AppleColor highResolution z
>+ wyjściem 15 pinowym, typowym
>+ dla Maka. Czy jest możliwe i istnieje prosty sposób, aby przyłączyć go
>+ do PC_ta?

 Hm... Dla porządku: zapoznałeś się ze stosownymi rozdziałami
HwB ("The Hardware Book") ? Jeśli nie - goto ALTAVISTA i szukaj
wspomnianego napisu -:)

>+ Z góry dziękuję za pomoc i odzew.
>+ Przepraszam za długi tekst.

 Yyyy tam. Długich maili nie widziałeś... -:)

 Gotfryd

--
 Gotfryd Smolik, PTH Stanpol Zabrze.