Re: Jak duza odleglosc w lokalnej sieci?

Autor: IHAR o/BONIN (iziem_at_man.koszalin.pl)
Data: Tue 25 Jul 2000 - 15:02:11 MET DST

Jaroslaw Sakowski wrote:

> Witam,

> Mam taka siec w chacie - ta z ktorej pisze (ale koncentryk ma 10m).

Coz, u nas musi byc 10 razy dluzszy ... :-(

> Routering to ...

Dzieki, rowniez za uproszczenie, jak mowlem poczatkujacym studentom o biochemii
rowniez staralem sie upraszczac na ile mozna :-)

> Mozesz zrobic cos takiego
>
> Serwer unixa
>
> modem sdi (i podany przez tpsa adres ip)
> $$$
> $$$
> $$$# ===========================$============$=========$
> karta sieciowa komp1 komp2 (praktycznie 16
> sztuk mozna podlaczyc)
> ethenrnet i adresy
> z puli np. 192.168.*.*
>

> Jakie zadania ma pelnic ta siec. Tzn. czy sa progamy ktore chodza
> np. tylko w Windows. Najlepiej jednak jeden serwer na unixie
> miec. Popatrz zreszta na szkic wyzej.

Glownie chodzi o tani dostep do internetu (jest nas 10 osob wiec wychodzi 16 zl na
glowe/miesiac) i ewentualnie przesylanie danych - 3 osoby to moi kiledzy z pracy,
reszta troche mlodsi. Zapewne gdyby ta siec istniala to ludzie chcieliby rowniez
grac. Z podanego przez Ciebie schematu wynika. ze unix bylby tylko na serwerze,
czyli na partycji mojego dysku, wiec chyba nie byloby problemu, gdyby pozostale
komputery mialy swoje systemy (glownie 98se)?> Tzn kazdy z nas musialby miec modem
i w ten sposob bysmy musieli sie laczyc -

> Profesjonalnie realizuje sie to swiatlowodem, modemami albo karta rs z
> optoizolacja (w pracy mam wlasnie taki problem - tez przez fazy zasilania).

Czy koszt polaczenia "profesjonalnego" jest bardzo wysoki ? Groszem nie pachniemy
ale w 10 osob mozna się zlozyc jesli umozliwiloby to dzialanie sieci.

> . W dzien z regoly jest od 0,1 do 0,5 kb/s. Jezeli to polaczenie
> miedzy
>
> Jakie to lacze i gdzie sie laczysz.

Polaczeni jestesmy w pracy laczem dzierzawionym od TPSA (160 zl na miesiac) poprzez
modem Omni 288S ZyXel (w teorii do 150 Kbps). Jedna koncowka jest u nas w
instytucie, druga 5 km dalej na Politechnice Koszalinskiej. po drodze jest kabel
telefoniczny. Wszystko ustawiali ludzie z TPSA, sadze wiec, ze modem ma homologacje
(ale moge sie mylic). Do niedawna mozna bylo wgodzinach pracy co najwyzej sciagac
poczte a i to dlugo trwalo. Po sprawdzeniu lini przez TPSA zaczelo wszystko chodzic
szybciej. W godzinach pracy szybkosc sciagania pliku ok 1 MB wynosi od 0,5 go 1
kbps. Wieczorem i w nocy potrafi siegnacod 1 do 3 kbps, zaleznie skad i co sie
sciaga (najczesciej artykoly w pdf ). Wiecej nigdy nie uswiadczylem.

> Ja mam teraz z domu (dla duzego pliku) cos takiego

> 3991532 bytes received in 397.93 seconds (9.79 KB/s)

pozazdroscic :-)

> Chodzi o wspolna faze zasilania - nie o to jaka jest siec.

Dowiem sie, ale zgodnie z Twoim przypuszczeniem raczej nie bedzie wspolna.
Ominiecie problemu roznych faz podaje w jednym z re na moi list pan P. Galazka za
co mu w tym miejscu dziekuje.

> Istnieja i to bez problemow ale z laczem pomiedzy blokami sa
> problemy. Zazwyczaj jednak uzywa sie modemow.

Te 50 m okreslilem na oko i raczej dajac zapas w gore. Po wymierzeniu moze okazac
sie ze odleglosc bedzie 60 m miedzy skrajnymi blokami. Ale to i tak duzo. W
przypadku kart ethernet dla ktorych kabel moze miec do 180 m, kazdy z nas musialby
miec taka wlasnie karte? Czy tylko komputer bezposrednio polaczony z netem?

Dziekuje za okazana pomoc
Krzysztof

--
Archiwum listy dyskusyjnej pl-comp-pecet
http://www.newsgate.pl/archiwum/pl-comp-pecet/