Re: Jak duza odleglosc w lokalnej sieci?

Autor: IHAR o/BONIN (iziem_at_man.koszalin.pl)
Data: Tue 25 Jul 2000 - 11:14:38 MET DST

Jaroslaw Sakowski wrote:

> Witam,

Tu chcialbym sprecyzowac - to bedzie lacze dzierzawne (SDI) - poprzez modem
do jednego komputera i z niego porzez kabel do calej reszty.

> Jezeli rozwazasz przewod koncemtryczny to liczy sie calkowita dlugosc
> dla wszystkich 3 kart. Chyba ze srodkowy komputer bedzie mial 2 karty
> i odpowiedni routering

Jestesmy zieloni do bolu - co to jest routering i maskarade?

> (na unixach to nie problem, nie wiem jak w
> innych OS).

Zwazywszy ze nie znamy ani UNIX an WInNT problem jest otwarty. Dysponujemy
WinNT 4.0 i podrecznikiem do tego systemu, wiec pewnie bedziemy probowac ten
system wlasnie. Jezeli jednak unix ma wiecej zalet i np nasze poloczenie (max
odleglosc 100 m, 10 osob w sieci) mie bedzie mozliwe pod innym systemem, to
zdecudujemy sie na unix. I tak w koncu bedziemy musieli pewnie znalezc
fachowca. Na razie sprawa jest na poziomie abstrakcyjnej idei.

> Nie napisales tez czy jakie zamierzasz uzyc medium
> (zgaduje ze przewod koncentryczny).

Pewnie tak :-) Jakie sa ceny kart przez Ciebie nizej wymienionych ?

> *Maximum Cabling Distances*
>

> 10Base-T (UTP) 100 m
>
> 10Base-2 (BNC) 185 m
>
> 10Base-5 (AUI) 500 m

> Najpowazniejszym problemem moze byc niezgodnosc faz zasilania w
> poszczegolnych budynkach jezeli stosujemy karty ethernet. Zgodnie z
> zasadami urzadznia powinny byc zasilane z jednakowej fazy i miec
> dobre uziemienie. Obawiam sie ze ten warunek bedzie trudny do spelnienia.

Czyli jezeli kazdy z nas bedzie mial komp wlaczony w innym bloku, a
odpowiednie karty sieciowe beda polaczone kablem, to moga wystapic problemy ?

> Profesjonalnie do takich celow uzywa sie kart z nadajnikami optycznymi
> i swiatlowodow albo modemow (testowalem model asmax) ze wzgledu na
> zasilanie i uziemienie. Modemy maja te wade ze sa wolne (przecietnie
> 115 kbps dla produktow za 800 -1600 zl, zasieg 3-10 km) a wraz ze
> zwiekszeniem ich predkosci szybko roznie ich cena.

Tzn kazdy z nas musialby miec modem i w ten sposob bysmy musieli sie laczyc -
poprzez modemy a nie karty?

> Mozna tez zastosowac w serwerze podlaczonym do internetu karte typu
> RS232 z optoizolacja i podlaczyc pozostale 2 koncowki przez lacza
> rs232. Wszystko zalezy tez od:
>
> - stosowanych systemow operacyjnych,

Jak wyzej, sprawa otwarta

> - wymaganych predkosci przesylu,

W pracy na laczu stalym skaczemy ze szczescia gdy szybkosc jest wieksza od 1
kb/s. W dzien z regoly jest od 0,1 do 0,5 kb/s. Jezeli to polaczenie miedzy
blokami daloby 5-10 kb/s to wogole bysmy byli szczesliwi. Slyszelismy o tym
ze w Koszalinie za zwyklym modemowym laczu wyciaga sie duzo wieksze
szybkosci, ale do nas ciagnie stary kabel telefoniczny (5k m) i laczy przez
nowo zalozona przez TPSA centrala starego typu. Do niedawna w ogole byl
problem z internetem - ludzie sie laczyli, wybijal impuls i lacze padalo -
tak przez 3 miesiace. Cos tam ostatnio naprawiono w centralce i jako tako
internet chodzi.

> - architektury sieci zasilajacej.

Nasze bloki budowano 30 lat temu. Nie wyglada na to by odbywaly sie jakies
wieksze remonty. Wiec chyba jakosc sieci zas. nie jest najlepsza.

> W systemie Windows znam wylacznie ethernet na sieciach wewnwtrznych i
> usluge terminalowa dla rs232 i nie wiem jak to (w opozycji do unixow)
> dla tych mediow wyglada - zauwaz ze musiz miec routering z siecia
> internet tak jak rozumiem i ewentualnie maskarade.
>
> Zagadnienie w ogolnym przypadku wcale nie jest takie proste.

Zaczynam sie zastanawiac czy w ogole mozliwe ? Czy takie sieci w ogole
istnieja ?
Dziekuje za Twoja odpowiedz i za ewentualne nastepne.

Krzysztof Treder

--
Archiwum listy dyskusyjnej pl-comp-pecet
http://www.newsgate.pl/archiwum/pl-comp-pecet/