Re: Podkręcanie monitora?

Autor: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne (smolik_at_stanpol.com.pl)
Data: Fri 07 Jul 2000 - 17:12:16 MET DST

 Dla niecierpliwych: właściwa część (czyli: dlaczego)
zaczyna się ok. 30. linii !

On Mon, 3 Jul 2000, PhoeniX wrote:
[...czyjeś...]
>+ > się (po zmianie starowników na monitor o lepszych parametrach od mojego)

 Dla porządku: "sterowniki" dla monitorów (nie licząc wynalazków
typu: sterowanie po USB) to naprawdę zbiorki konfiguracyjne
z parametrami monitora (*.ICM), przeznaczone do ustawiania
drivera karty...
 Mam przy okazji pytanie: zna ktoś program, pozwalający modyfikować
takiego .ICMa lub zna adres, pod którym leży specyfikacja ?

[...]
>+ > sterownik już nie wyrabia) obraz jest super i monitor nie wyświetla
>+ > komunikatu o zbyt wysokiej częstoptliwości, a zdaje się że ma takie
>+ > zabezpieczenie.
[...]
>+ Wszystkie nowe monitory mają zabezpieczenie przed przesadnym ustawieniem
>+ odświerzania.
>+ Jeśli jest za duże to monitor przechodzi w tyb stand-by.
              *******
 IMO to nie wymaga zabezpieczenia w sensie "zabezpieczenia przed
zniszczeniem".

>+ Przeważnie sterowniki do danego typu minitora nie mają w swojich
>+ ustawieniach
>+ częstotliwości odświerzania ustawionych wartości maksymalnych.

 Ano.
 Dla uspokojenia sumienia "eksperymentatorów" należałoby zawyrokować
że jest to najrozsądniejsze rozwiązanie !
 Uzasadnienie (wyroku;)!)
- należy dopuścić używanie nawet tak wysokiej częstotliwości, że
 widać już spadek ostrości obrazu; typowy przykład: przy użyciu
 okularków stereo "widziane" odświerzanie=1/2 faktycznego (bo
 po kolei wyswietlamy "oko lewe" i "oko prawe"), czyli żeby
 oka nie zamęczyć musimy mieć 150 (absolutnie) czy 160 Hz;
  W grach dla przykładu drobne rozmycie będzie strawne...
- nie da się uszkodzić elektroniki podwyższając częstotliwość;
 mam na myśli układy *wyjściowe* (o "realnie dużej" mocy), a nie
 fakt że konstruktor *teoretycznie* (trudno zrobić...) mógł
 $%^*$@#$ jakiś człon. Otóż, aby wyświetlić obraz o "właściwych
 wymiarach" należy, owszem, podwyższać napięcia na cewkach
 odchylających; Tyle, że napięcie reguluje się pokrętłem
 lub innym "thingsem" zatytułowanym "szerokość obrazu" !
  I w dobrze zrobionym monitorze *nie można* ustawić szerszego
 obrazu, niż wytrzyma stopień końcowy ! Skutkiem tego,
 przekroczenie "zaplanowanej" częstotliwości odchylania
 *może* spowodować, że obraz będzie za mały (w pionie lub
 poziomie) ale nie "padnięcie".
- da się spowodować uszkodzenie elektroniki, jeśli dopuści
 się pracę z *za małą* częstotliwością odchylania ! Wtedy
 prądy płynące w cewkach mogą upalić stopień końcowy;
 i właśnie przed *za niską* częstotliwością koniecznie
 trzeba chronić monitor.
  Dla porządku należy wspomnieć, że istnieją takie monitory
 które da się upalić częstotliwością za wielką - ale dziś
 się chyba nie spotyka takich wcale; chodzi o monitory
 o wąskim zakresie "łapania" częstotliwości: jesli poda
 mu się za wysoko, to monitor może "łapać" co drugi impuls
 (czyli: tak naprawdę za nisko !) i ta metodą odparować
 sobie tranzystory. Przykładowo: monitor 16kHz (tak, to
 nie przypadkowo ;)!) o zakresie pracy 15..20kHz po podaniu
 25kHz może "lapać co drugi" i przy 12,5 kHz mieć dość...
  Jeśli monitor ma 50..110 Hz/30..96kHz to wspomnianego
 efektu (z uszkodzeniem) nijak nie da się uzyskać -:)

[...i resztę posta w całości popieram...]

>+ Pozdrawia

...i wzajemnie
 - Gotfryd

--