Re: Jak wpi±æ napêdy?

Autor: Maciej Machacz (xenes_at_ds13.agh.edu.pl)
Data: Wed 05 Jul 2000 - 00:22:25 MET DST

Tomasz Nowak wrote:

> Mam tu p³ytê z kontrolerem UDMA/33. Mam te¿ dwa dyski i cdrom.
> Jak wpi±æ te napêdy, by uzyskaæ maksymaln± wydajo¶æ dysków przy za³o¿eniu,
> ¿e gdy czasami korzysta siê z cdroma, to wtedy równie¿ z obu dysków.
>
> Rozwi±zanie #1
> ==============
> ide0 - master ][ dysk1 (2.1 GB, 5400 rpm, UDMA/33) <-- system
> slave ][ dysk2 (13.5 GB, 7200 rpm, UDMA/66) <-- zasoby
> ide1 - master ][ cdrom
> slave ][

Zostawianie systemu na starym, malym i wolnym dysku mija sie z celem ...
przeciez szybkosc pracy przedewszystkim opiera sie na szybkosci dysku.

[...]

> Które wybraæ, ale bardziej interesuje mnie *dlaczego*..?
> Jak to jest z dyskami pod³±czonymi do tego samego paska? Przeszkadzaj± sobie?

Jesli sa dwa napedy na tym samym kanale/tasmie, to w tym momencie
transfer odbywa sie z predkoscia maksymalna oblsugiwana przez
najwolniejszy naped.

> Czy cdrom przeszkadza dyskowi? Je¿eli tak, to czy tylko wtedy, gdy pracuje?

Przeszkadza w sensie takim, ze jesli jakies dane sa przesylane do/z
napedu to w tym momencie dysk musi "poczekac". Jest to zwiazane z
chcarakterystyka interfejsu IDE.

Sugeruje:

Primary Master - 13.5GB
Primary Slave - pusto
Secondary Master - CDROM
Secondary Slave - 2.1GB (np. jako duza dyskietka).

--
Maciej Machacz
xenes_at_ds13.agh.edu.pl