Re: cudowny wynalazek: VIA

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Sat 24 Jun 2000 - 18:56:03 MET DST

Hi,

jp_at_ulgo.koti.com.pl (Jacek Popławski) wrote in
<slrn8l7qv6.155.jp_at_localhost.localdomain>:

>przeinstaluj sobie poczucie humoru ;-)

Sorry. Jestem ostatnio w nienajlepszym stanie, a dodatkowo ciągłe walki
z krzykaczami "AMD to g...o" doprowadziły mnie do tego, że podejrzewam
o podteksty każdego, niezależnie od tego, jak go cenię. Jeszcze raz sorry.

>o problemach z cache nic nie wiem, a kodowałem w assemblerze,

NT 4.0 miało wbudowany mechanizm wykrywania Cyrixa i wyłączania mu L1
cache, gdyż pierwsze wersje miały w nim jakiś poważny błąd uniemożliwiający
stabilną pracę. W kolejnych revisionach procesora Cyrix to poprawił i potem
krążyły po sieci programy odblokowujące cache pod NT.

>w każdym razie jedyne problemy jakie wystąpiły pod DOSem polegały
>na złej wartości zwracanej przez CPUid (ale to chyba dało się

CPUID chyba było w ogóle cząstkowo obsługiwane przez Cyrixa. On IIRC
udawał dość skutecznie 486 :)

>obejść) oraz na braku licznika cykli (a to już było bolesne...)

Licznik cykli nawet w Pentiumach AFAIR występował na początku w zależności
od humoru producenta prawie :)

>naczytałem się tych wszystkich lamentów, jak to Cyrixy
>się topią, etc, etc... i po prostu kupiłem sobie procesor
>za przyzwoitą cenę, teraz podobnie było z K6-2+VIA, szkoda tylko,
>że nikt nie napisał, że ten duet powoduje bezpłodność, albo
>coś takiego... może byłoby jeszcze taniej?

Wiele osób sobie bardzo chwaliło Cyrixy. Jak się dobrze go chłodziło i
używało komputera tylko do przeglądania internetu czy tłuczenia w
edytorze tekstów, to komputer za małe pieniądze był szybszy niż Pentium
z wyższym zegarem.

Co do niskiej ceny rodziny AMD K6 -- sam też się cieszę, bo moja stacja
robocza kosztowała dużo mniej niż wiele innych komputerów, na których
pracowałem, a zazwyczaj jest od nich znacznie szybsza :)

>PS. czy to możliwe, że VIA jest tak źle obsługiwana w Win specjalnie?
> taki pogląd słyszałem w jednym ze sklepów...

Nie wiem, czy specjalnie. Niewątpliwie jednak Windows ma spore problemy
ze współpracą z czymkolwiek nie-Intelowskim. I to tylko w9x -- NT nie
ma takich problemów (choć 2000 znów zachowuje się czasem dość nieciekawe
-- muszę kiedyś potestować go, żeby potwierdzić lub obalić plotki o
jego niechęci do chipsetów nie-Intelowskich).

Dla przykładu -- mam laptopa z chipsetem chyba National Semiconductors.
Windows pracuje na tym wybitnie marnie mimo, iż procesor to prawdziwy
Intel :)

--
| Radosław Sokół  |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/ |