Re: Trzaskajace twardziele - poradzcie

Autor: Maciej W. Rozycki (macro_at_ds2.pg.gda.pl)
Data: Fri 02 Jun 2000 - 16:08:30 MET DST

On Thu, 1 Jun 2000, BobciO wrote:

> wlaczony pare godzin bez przerwy. W koncu na HDD pojawily sie zle sektory, a
> troche potem calkiem padl. Historia jakich wiele, ale niedawno wyszlo w niej
> cos zaskakujacego. Otoz na miejsce "padnietego" twardziela pecet dostal
> nowy, tego samego malego rozmiaru (i producenta, conner) I w dwa tygodnie
> potem nowy hdd zaczal "cykac" tak samo jak stary, rowniez "zamrazajac"
> (nowy) system, z tymi samymi objawami. Komp nie jest maltretowany ani
> specjalnie eksploatowany, stoi w dobrym, optymalnie wentylowanym miejscu
> [...]

 Sprawdz, czy nie ma problemow z zasilaniem, np. luzne styki w gniezdzie
zasilania dysku. Pomoc moze lekkie dogiecie blaszek w nasadce -- tak aby
przy wsuwaniu do dysku byl wyczuwalny opor.

 Brak styku w gniezdzie moze powodowac chwilowy brak zasilania (np.
wywolany mikroprzesunieciami stykow wskutek drgan przy ruchach glowic), co
z kolei wywoluje opisane objawy: nastepuje zerowanie dysku, przeprowadza
on wewnetrzna diagnostyke, ktora moze trwac nawet kilkadziesiat sekund i w
trakcie ktorej nastepuje "odparkowanie" glowic. W niektorych dyskach jest
ono halasliwe, przypuszczalnie wskutek uderzenia ramienia glowic w
zewnetrzny ogranicznik (nota bene, nie darzylbym takich dyskow zbytnim
zaufaniem). W trakcie trwania diagnostyki, dysk jest oczywiscie
niedostepny dla oprogramowania, stad objawy "zamrozenia".

 Nie trzeba chyba dodawac, ze niepewne zasilanie nie wplywa korzystnie na
trwalosc dysku. Moga sie nawet pojawiac bledne sektory -- np. wskutek
przepiec w czasie, gdy glowice nie znajduja sie w strefie parkowania.

--
+  Maciej W. Rozycki, Technical University of Gdansk, Poland   +
+        e-mail: macro_at_ds2.pg.gda.pl, PGP key available        +