Odp: Jak nagrywać?

Autor: Zbyszek T. (zbyszek_at_gd.home.pl)
Data: Sun 28 May 2000 - 22:36:05 MET DST

> Pomimo wielu prób z mojej strony, wciąż nie mam pojęcia jak nagrywać.
> Chodzi mi o metody zapiu Disk-at-once i track-at-once.
> Kiedy używać tych opcji w audio a jakiej opcji w danych.
> Proszę Was, wyjaśnijcie mi to łopatologicznie.

W trybie Disc-At-Once, cała płyta jest nagrywana "jak leci", jednym ciągiem,
bez żadnych przerw. W Track-At-Once natomiast, poszczególne ścieżki oraz
obszary systemowe są nagrywane osobno, pomiędzy każdą laser jest wyłączany,
następuje pozycjonowanie głowicy i rozpoczęcie zapisu następnej. Na
przykładzie płyty audio, w pewnym uproszczeniu, wygląda to tak:

- zapis pierwszej ścieżki (jeszcze wcześniej następuje kalibracja, ale to
jest mało istotne)
- wyłączenie lasera i przesunięcie głowicy do następnej ścieżki
- ponowne włączenie lasera i zapis następnej ścieżki
(...)
- "przejazd" głowicy na początek płyty i zapis obszaru Lead-In
- ---------||--------- za koniec ostatniej ścieżki i zapis obszaru Lead-Out

Zapis płyt audio w trybie TAO nie jest zalecany z tego względu, że na
końcach ścieżek mogą (ale nie muszą - w nowszych nagrywarkach już jest
lepiej) wystąpić słyszalne trzaski (w miejscu wyłączenia lasera). Ponadto, w
tym trybie nie jest możliwy zapis szeregu informacji, takich jak CD-TEXT,
subchannel, zmienna długość przerw, itp. Szczególnie ważne jest to przy
nagrywaniu płyt z muzyką, w których nie występują przerwy między między
utworami. Starsze nagrywarki i/lub programy będą wstawiać 2-sekundowe
przerwy między treackami. Choć w nowszych aplikacjach i recorderach istnieje
możliwość ustawienia długości przerw między ścieżkami równej 0 także w
trybie TAO, to sposób realizacji tej funkcji pozostawia wiele do życzenia.
Płyta skopiowana w ten sposób nigdy nie będzie identyczna ze swoim tłoczonym
oryginałem.
Podsumowując, choć w przypadku płyt z danymi ma to mniejsze znaczenie, trybu
TAO powinno się stosować tylko wtedy, gdy użycie DAO jest niemożliwe (zapis
wielosesyjny, sukcesywne nagrywanie audio ścieżka po ścieżce). Jedyną (poza
zapisem wielosesyjnym) zaletą TAO jest to, że płyta, na której wystąpił
buffer underrun przed zapisem obszarów systemowych, najczęściej nadaje się
jeszcze do użytku (można wykorzystać pozostały obszar), jednak taki dysk nie
jest zbyt zgodny z obowiązującymi standardami ;)

--
Zbyszek
E-mail: zbyszek_at_gd.home.pl