Re: Problem z dyskiem (HDD).

Autor: trsr (lysiak_at_it.pw.edu.pl)
Data: Tue 16 May 2000 - 12:41:28 MET DST

> Witam
> Mam problem z dyskiem. Komputer uruchamia si=EA tylko z dyskietki systemo=
wej
> bo dysk nie ma =BFadnych danych itd. Ale kiedy napisa=B3em C: to piawi=B3=
o si=EA =BFe
> nie ma takiego dysku. Hmmmmmm pr=F3bowa=B3em fdiskiem utworzyc podstawow=
=B1
> partycje ale nic z tego. Sformatowa=B3em dysk pod BIOSEM bo inaczej sie n=
ie
> da=B3o bo nie by=B3o =BFadnej "literki" i nie da=B3o si=EA jej utworzy=E6=
> [...]

Wszystkie dalsze Post-y wspominaja o rozwiazaniu software'owym, a w ogole
nic nie mowia o hardware. Po pierwsze - nic nie wspominasz o konfiguracji
- (typ dysku / marka itp., jak jest przylaczony do do plyty (m/s) czy na
tasiemce jest jeszcze cd-rom, czy plyta gl. i obudowa jest standardu ATX).
Jesli umiesz sie poslugiwac Norton Disk Editorem, lub Grzebaczem, to
sprobuj cos zapisac pod sektor 1 glowice 0 i cylinder 0. Jak juz
zapiszesz, to sprobuj to odczytac. Jesli po odczycie bedzie to samo, co
zapisales (dla pewnosci przeresetuj komputer i sprawdz zawartosc tegoz
sektora), to wychodzi na to, ze nie powinno byc wiekszych problemow i da
sie utworzyc partycje. Jesli jednak zamiast wczesniej zapisanych danych
pojawia sie jakies przeklamania, to jest kilka rozwiazan:
- sprobuj przelaczyc dysk na inna tasme, lub odepnij od tasmy, na ktorej
sie znajduje drugi naped (zapewne cd-rom) i odpal ponownie maszyne i zrob
ponownie wyzej opisany eksperyment
- jesli nie poskutkowalo, wez dysk i pojdz do kumpla, podepnij go do jego
kompa i sprobuj powtorzyc eksperyment
- jesli poskutkowalo u kumpla - sprawdz plyte glowna (pewnie cos nie tak z
kontrolerem
- jesli u kumpla nie poskutkowalo - wychodzi na uszkodzenie dysku lub jego
elektroniki...

Pozdrawiam

PS. jesli nie masz Norton Disk Editora lub innego edytora dysku, to
Grzebacz jest na wymienionej w sygnaturze stronce pod zakladka stuff