Re: Jak zainstalować dysk?

Autor: Bartosz Kiziukiewicz (kiziuk_at_alpha.net.pl)
Data: Sun 16 Apr 2000 - 22:43:37 MET DST

On Sun, 16 Apr 2000 17:19:26 GMT, "grim" <zpogrim_at_poczta.onet.pl>
wrote:

> Cześć!
> Kupiłam na "złomie" dysk twardy i chcę go zainstalować.
> Jak to praktycznie zrobić?
> Czy można go podłączyć pod dowolne z pasujących przewody?
> Jeden dysk już mam.
> Czy najpierw trzeba coś ustawić w SETUPI-e?
> Jak sprawdzić czy jest dobry?

Jeśli masz też CD-ROM, to prawdopodobnie jest on podłączony tą samą
taśmą, co pierwszy dysk (oczywiście mogę się mylić). Jeśli się nie
mylę, to musisz zaopatrzyć się jeszcze w 40-pinową taśmę IDE.
Jeśli nie, to nie będzie potrzebna.
Na dysku w okolicach gniazda do taśmy powinny być zworki, natomiast na
jego nalepce powinno być opisane ich ustawienie. Jeśli masz jedną
taśmę całkowicie zajętą, to zworki powinnaś ustawić w pozycji MASTER i
podłączyć dysk do wolnego gniazda IDE na płycie głównej przy czym
barwiony pasek na taśmie połączeniowej powinien być ze strony pinu nr
1.
Jeśli masz dwie taśmy (jedną dla CD-ROMu, a drugą dla dysku), to
zworkę na kuponym dysku ustawiasz w pozycji SLAVE i podłączasz do
wolnej wtyczki na istniejącej już w komputerze taśmie IDE (kolorowa
żyła ze strony pinu 1). Potem jeszcze tylko zasilanie (taka wtyczka z
czterema przewodami - czarne, czerwony i żółty).
Po uruchomieniu kompa (i upewnieniu się, że nic nie dymi :-))) )
wchodzisz do biosu i zapuszczasz automatyczne wykrywanie dysków.
Jeżeli wszystko poszło zgodnie z planem, to dysk jest zainstalowany.
Trzeba ew. założyć tylko partycje i sformatować.
Jeżeli coś nie działa, to nie załamuj się, bo opisane czynności są
tylko w przypadku najbardziej optymistycznym. Niestety komputery mają
to do siebie, że niekóre konfiguracje nie zawsze działają i trzeba się
nieźle napracować, żeby czasem coś uruchomić.
To tyle tytułem krótkiego kursu. Powodzenia.

Pozdrawiam
  Bartek
<kiziuk_at_alpha.net.pl>
<kiziuk_at_it.pw.edu.pl>