Re: Zuzycie pradu przez komputer

Autor: Janusz (intermar_at_kki.net.pl)
Data: Mon 31 Jan 2000 - 21:16:39 MET

Ion <ion_at_kki.net.pl> w artykule news:874fb0$1k4$1_at_zeus.polsl.gliwice.pl
pisze...
> Pozdrawiam wszystkich.
>
> Mam taka mala prosbe - moze ktos mnie oswieci :).
> Staram sie w tej chwili odeprzec zarzuty stawiane mi przez "gore" :)
> na temat zuzycia pradu przez komputer w przypadku gdy nie jest on
> w ogole wylaczany z sieci. Staralem sie z grubsza ocenic jakie to cos
> ma zapotrzebowanie ale nie bardzo wiem jak to wszystko razem potraktowac.
> Moze ktos juz probowal to sprawdzic :))
> U mnie np. monitor to 110W -ON / 15W - standby
> drukarka i modem to groszowe sprawy kolo 20W razem (tak
> mysle)
> [...]

Co prawda pytanie nadaje się bardziej na pl.misc.elektronika, ale że jestem
tu "przelotem" to odpowiem. Wszystkie dane podane na tabliczkach
znamionowych są to dane MAKSYMALNE z uwzględnieniem najgorszych warunków +
pewien zapas na tolerancję produkcji. Moc podana z tyłu zasilacza kompa to
NIE jest moc pobierana, lecz moc jaką można obciążyć zasilacz bez jego
uszkodzenia. Kiedyś się bawiłem swym kompem tzn CYRIX120_at_133 + karta muz
Ess1868 + HDD2,5GB WDC i monitor 14' Super4 (taki prawie zabytek analogowy)
to w praktyce wyszło mi ok 120 W przy monitorze z jaskrawością na full,
odpalony defrag i odtwarzanie mp3 z CD Philips 12x. Zauważ, ze to były
warunki extremalne u mnie z pełnym poborem prądu przez HDD i CD. W stanie
oczekiwania czyli monitor na standby HDD i CD na "postoju" to pobór mocy
wyszedł coś koło 25W. W praktyce nie używa się monitora rozkręconego na max
i HDD czasami odpoczywa, tak więc pobór sredni jest trochę mniejszy. A koszt
prądu? 120 W to jest 0,12kW, a 25W to 0,025kW.
Ze wzoru:
  koszt eksploatacji = P [kW] x t[godziny pracy kompa] x koszt kWh[zł/kWh]
obliczysz sobie koszt energii do zasilania komputera. Jeśli masz niedowiarka
to kup na jakimś straganie ze starociami jakiś stary licznik energii
elektrycznej taki jak są w mieszkaniu podłącz go między gniazdko sieciowe i
listwę z komputerem i całą "galanterią" i pokaż jak wolno się obraca.
Przyrost tych cyferek pomnóż przez cenę energii i masz koszty eksploatacji.
Nie pomyl się tylko przy przecinkach :-)

Janusz