Re: SCSI - jak z terminacją?

Autor: Vlad D. (vlad_d_at_poczta.wp.pl)
Data: Fri 14 Jan 2000 - 17:51:59 MET

> I tu pojawia się problem: Jak rozwiązać sprawę terminatorów? Rozumiem, że
> dopóki na taśmie jest jedno urządzenie, to nic się nie dzieje... Jeśli
> dojdzie drugi sprzęt, to czy będę musiał dokupić jakiś terminator? Niemile

Jaki terminator??? Musi być tak:
- zaterminowany kontroler (ustawia się w BIOS'ie kontrolera, ale tam nie
grzeb bo firma domyślnie zaterminowała i ustawiła odpowiednie ID - pewnie 7)
- zaterminowane OSTATNIE!!! urządzenie na kablu SCSI (ostatnie - nawet jeśli
jest to jedyne w zestawie -urządzenie MUSI być podłączone do ostniego złącza
na kablu) - z tyłu CD-ROM'u lub nagrywrki są jumperki - zewrzyj ten
oznaczony "SCSI Term" lub "TERM", a jeśli nie wiesz, który to - to poczytaj
instrukcję od urządzenia
- po drodze wepnij na kabel SCSI pozostałe urządzenia (w domyśle wewnętrzne)
i zwróć uwagę aby ich nr ID nie były identyczne jak kontrolera i urządzeń
już podłączonych - ID ustawia się też jumperkami z tyłu urządzenia -
oczywiście jumperek "TERM" MUSI być zdięty z urządzeń "po drodze"
- podobno (ale polecam wypróbować, bo sam mam i działa) urządzenia na kablu
podpięte najbliżej terminatora powinny mieć ID niższe niż te podłączane
dalej - najwyższe ID (ale nie te same co ma kontroler) nadaj dla urządzenia
na końcu - tego co to jest zaterminowane
- jeśli nie masz HDD SCSI to proponuję pozostawić wolne ID#0 dla dysku,
który ew. będziesz miał w przyszłości - jest to ID najczęściej stosowane dla
urządzeń boot'ujących
- nie zapomnij, że jakiekolwiek urządzenie zewnętrzne MUSI mieć ID różne od
ID urządzeń wewnętrznych i tak samo musi być zaterminowane jeśli jest to
urządzenie stojące samotnie lub ostatnie w łańcuchu urządzeń zewnętrznych.

> wspominam problemy z kupnem zwykłego zewnętrznego kabla SCSI, więc na myśl
> kupowaniu jakiegoś bliżej niezidentyfikowanego terminatora przechodza mi
> ciarki po plecach... :)

Oczywiście coś takiego jak terminator istnieje - są to tak zwane terminatory
aktywne, które wpina się na sam koniec kabla SCSI i wtedy jakiekolwiek
urządzenie pomiędzy kontrolerem a terminatorem NIE MOŻE być zaterminowane.
Nie znam dokładnie zasady działania terminatora aktywnego, ale podobno
potrafi podnieść wydajność systemu - jeśli ktoś wytłumaczyłby zasadę
działania takiego terminatora to chętnie bym poczytał

Pozdrawiam
vlad_d_at_poczta.wp.pl