Re: nowe tysiąclecie bedzie 1 stycznia 2000 roku!

Autor: Butik (butik_at_astercity.net)
Data: Wed 05 Jan 2000 - 11:07:52 MET

[...]

>Dowiecie sie z niego wielu ciekawych rzeczy i niektorym z was niezle ten
>tekst namiiesza w glowach. Zwroccie uwage na same niescislosci zwiazane z
>obchodzeniem nowego roku i narodzinami Chrystusa. Jezeli Boze narodzenie
>(czyli narodziny Chrystusa) obchodzimy w Wigilie to dlaczego u jasnej
>cholery poczatek nowego roku czy ew. ery obchodzimy pare dni pozniej. Skad
>to przesuniecie ??? Na przygotowanie kreacji Sylwestrowych czy co ???

Z tego co wiem już wtedy bylo coś takiego jak Nowy Rok, który obchodzono 1
Stycznia. Jak w VIII wieku naszej ery opracowywano nowy kalendarz wiadomo
było (nie wiem skąd - czy z opisów czy też obliczeń), że Chrystus urodził
się 25 Grudnia. Ponieważ ustalono, że lata będziemy liczyć od narodzin
Jezusa stwierdzono, że era rozpocznie się pierwszego 1 stycznia po
narodzinach Chrystusa. Stąd to przesunięcie.

Inną sprawą jest to, że "walneli się w obliczeniach dotyczących roku
narodzenia Chrystusa" i początek ery został ustanowiony ~5 lat za późno
(tzn. według aktualnego kalendarza Chrystus urodził się mniej więcej w 5
roku przed naszą erą).

>Poza tym - inna sprawa - pasterze pilnujacy owiec na pastwiskach od tysiecy
>lat w tamtych rejonach nigdy, ale to na prawde nigdy, nie pojawiali sie na
>bezkresnych pastwiskach w okolicach grudnia lecz tylko i wylacznie w czasie
>rozrodu owiec czyli na przelomie marca i kwietnia.
>Zaistniala wiec bardzo uzasadniona wersja, ze narodziny Chrystusa zostaly
>zaobserwowane przez pasterzy wlasnie w marcu/kwietniu. Wiec dlaczego
>trzymali to w tajemnicy przez 8-9 miesiecy ???

Ciekawe spostrzeżenie. Nigdy o nim dotychczas nie słyszałem ani się nad tym
nie zastanawiałem... Z drugiej strony o narodzinach społeczeństwo się
musiało dowiedzieć nie tylko z przekazów pasterzy ale wielu innych osób,
którzy z pewnością mieszkali w Betlejem i w jakiś posób zauważyli przyjście
na świat nowego dziecka.

>Jest z cala pewnoscia setki innych niescislosci, ktore powstaly m.in. z
>powodu tego, ze pierwszymi "badaczami" probujacymi spisac ta historie byli
>mnisi, ktorzy nie dysponowali zadnymi metodami archeologicznymi i narobili
>sporo balaganu, ktory pozniej zostal po prostu przyjety jako "terminarz"
>naszej wiary.

Święta prawda. Przecież AFAIK pierwszy ewangelista urodził się parę, jak nie
paręnaście lat po śmierci Jezusa, więc cokolwiek pisał było oparte jedynie
na opowiadaniach przekazanych z ust do ust. Wszyscy dobrze wiemy jak bardzo
różnić się może rzeczywistość od opisującej ją informacji, która została
przekazywana ustnie kolejno przez kilka osób.

>Z matematycznego punktu widzenia niewatpliwie nowa era rozpocznie sie za
>rok i tu nie ma sie o co sprzeczac bo tylko ktos daje swiadectwo swojej
>"niewiedzy".

I to jest fakt nie podlegający dyskusji. Roku 0 nie było i kropka. można
sobie tylko ustalić punkt 0, który był nieskończenie krótki na przełomie z
31.12.-1 na 1.01.1. Czyli 2000 lat naszej ery mija 31.12.2000, a to oznacza,
że kolejne tysiąc lat zaczyna się 1.01.2001.

>Z punktu widzenia religii - nie chcialbym byc odebrany tutaj jako agitator
>do sprzeciwienia sie wierze w kanony naszej religii.
>Co innego wiara i religia a co innego matematyka.
>A do naszej klotni na temat nowej ery nie mieszajmy narodzin Chrystusa bo
>on sobie z cala pewnoscia tego nie zyczy.

Papieża też proponowałbym w to nie mieszać. Ogłosił rok jubileuszowy, ale
podkreślam JUBILEUSZOWY, tzn dwutysięczny w naszej erze, którego zakończenie
rozpoczyna następne tysiąclecie.

>Na marginesie calego zamieszania chcialbym tylko dodac, ze Boze narodzenie
>uplynelo mi w spokojnej, rodzinnej atmosferze, natomiast w Sylwestra dalem
>takiego czadu ze znajomymi na imprezie, ze az milo. Jeszcze tylko zloze wam
>wszystkim najserdeczniejsze zyczenia Swiateczno-Noworoczne i spadam.

I wzajemnie :)))

>P.S. Jezeli ktos mnie odpowiednio namowi to przepisze ten artykul z
WPROST-u
>na Grupe. W sumie nie jest az taki dlugi.

Przeeeeeeepisz ;-)

>Pozdrawiam
>Ambrozy

Ja też pozdrawiam.