Re: Praktyczny Internet dla Polaków - co szanowni grupow

Autor: ALGI (planes_at_ulgo.koti.com.pl)
Data: Wed 29 Dec 1999 - 10:46:12 MET

Dnia Tue, 28 Dec 1999 11:25:46 GMT, Robert Jezierski
<jezierski_at_amos.com.pl> napisał(a):

>Pytanie 1. Jak drodzy grupowicze sšdzicie, co powinien zawierać
> internetowy przewodnik dla "zielonych" użytkowników w Polsce,
> nieważne czy w postaci strony WWW, ksi?żki, kursu na kasecie
> wideo, wystawy w muzeum czy płyty CD:
> - Jakiego rodzaju usługi powinny by przedstawione?
WWW/MAIL/NEWS/FTP/IRC/ICQ/TELNET(ssh)/przeglad darmowych i platnych
serwerow/gopher/
.. chyba ze zle zrozumialem pytanie ;)))

> - Jakie przykłady aplikacji powinny być opisane?
przegladarki/programy mail/programy news/klienty ftp/edytory html/
tylko ze nie tylko MiSiowatego....
np. do newsow jest Free/Forte Agent ... Netszkapa .... M/A Gravity.... co
do Windy...
slrn / tin / pine / mutt co do unix'a
... na Maq sie nie znaju ;)
Amisi juz dawno nie mam wiec jestem nie w temacie ;)

> - Jakie społeczne aspekty zjawiska powinny być ujęte?
?... dla new-bees koniecznie netykieta oraz dostosowanie do przyjetych
konwencji (ISO... bez HTML'a na newsach.. itd...)

acha.. i "naprawienie" wizerunku hacker'a.... nie to co w TV pokazuja...

> - Jakie przykłady dobrych stron WWW (w najróżniejszych kategoriach)
> powinny być pokazane (polskie i zagraniczne)
przykladow to moze nie dam ale musza to byc strony
1.dobrze napisane (bez zbednego kodu html)
2.browser independent
3.malo "wazace"
4.atrakcyjne graficznie lecz rowniez dostepne dla uzytkownikow lynx'a
(chocby glupie ALT'y w IMG SRC a szczegolnie gdy jest to link)
5.oczywiscie logiczne/z latwa nawigacja itd...

> - Jakie podej?cie do kwestii polskich ogonków powinno być upowszechniane?
poki co ISO-8559-2 - w przyszlosci UNICODE

BTW: Co do Pana postu...w naglowko niby jest ISO-8559-2 ale jakos ogonki
nie sa cacy...

> - Czego oczekiwaliby?cie od takiego "kompendium", gdyby?cie chcieli polecić
> go młodszej siostrze, wujkowi, bratankowi, te?ciowej, emerytowanemu sšsiadowi?
najwazniejsze -nie wpajanie zlych nawykow poczatkujacym... w miare
przystepnie ale bez przegiec w druga strone :)

wyjasnienie ze to co w TV/RADIU/gazetach pisza o necie to nie zawsze prawda
(a wrecz czesto wybieranie tego co jest potrzebne do osiagniecia zadanego
celu..... przykladem choc niekoniecznie co do netu jest pokazywanie gier
jako tylko brutalnych a graczy jako uzaleznionych psycholi-mordercow ;)

> - Czego absolutnie w nim być nie powinno, by nie raziło amatorszyznš i nie
> upowszechniało "złych" nawyków.

chocby w testach softu nie powinno byc tak ze na np. 10 programow 8 to
jakies Outlooki(Express.. nieExpress... 2000)/MsMail/MsExchange itd....

no i zeby ludziska nie pisaly NAD tekstem... i nie cytowali 300 linii jak
ma gorze dopisza "Ja tez" ... ale to chyba netykieta powinna zalatwic...
a.. i czesto jest tak ze synek nadzianego tatusia dostaje w domciu sztywne
lacze i sobie sle binaria tu i tam... komus wrzuci 10MB na skrzynke...
stronke robi tylko i wylacznie pod "jedyna sluszna przegladarke" w "jedynym
slusznym programie" (IE/FP ;) ... reklamujac ja SPAMem wysylanym w HTMLu
gdzie wiadomosc zajmuje 2000 linii z czego 1950 to pole To: z adresami z
newsow/serwow friko itd.... (ostatnio plaga jest "zarabianie pieniedzy
przez internet bez wysilku" "kasa za free" "kasa za netowanie" itd...
AllAdvantage/DesktopHorizon/GoToWorld i inne takie .... zeby jeszcze
czytali regulamin ze np. AllAdvantage to tylko USA i Kanada...
{przynajmniej tak bylo jak startowali})

a wiec netykieta... netykieta.. no i moze jeszcze netykieta :)

> Czyli mówišc krótko, jakich by?cie sobie życzyli w nowym 2000 roku "?wieżo
> usieciowionych" Polaków, aby?cie ich przyjęli z "otwartymi ramionami"?
hmmmm..... niech popytaja i posluchaja tych "starousieciowionych" i nie
staja okoniem jak im sie mowi co robia zle i zwraca sie im uwage ze nie
powinien np. na pecet'a slac binariow czy klepac w CePie i to w HTML'u :)

no i po netykiecie przydalo by sie im tlumaczenie AFAIKow .. plonkow itd..
aby wiedzieli co kto ma na mysli na irc/newsach/mailu...
oprocz tego niech poobserwuja troche np. newsy i zobacza jakie tu zwyczaje
panuja (z irc'em itd.. podobnie.. czesto wpada newbee na kanal i pierwsze
zdanie "EJJJ DAJCIE MI OPA!!!"....)

> (Ja oczywi?cie swoje zdanie na ten temat mam wyrobione ale opinia publiczna
> jest najlepszym sprawdzianem takich poglšdów, więc liczę bardzo na Wasz odzew,
> my?lę, że najlepiej na jednej konkretnej grupie dyskusyjnej, proponuję:
> pl.internet.polip )
upsss... to late ;)

ja tez mam wyrobione zdanie tylko trudno czasami przelac to na pap^W forme
elektorniczna ktora zaraz poleci na serwer ;)

>PS. Dawno temu redagowałem m.in. ksišżkę dr Wiesława Cupały o "Internecie dla Hackerów"
> niektórym się bardzo podobała, inni mieli jej za złe "hermetyczno?ć" ;-)))
o... mozna cos wiecej o tej ksiazecce?
moze mozna znalezc w necie jakies fragmenty?
i o co chodzi z hermetycznoscia??? (moze ci co mieli jej za zle sa takimi
hakerami jak ja kosmonauta.... prawda jest taka ze prawdziwych hakerow.. z
ideologia... z zasadami... zostalo na swiecie juz dosyc malo... a w PL to
mozna ich policzyc na palcach..{no..ale nie jednej reki ;) } )

No... to by bylo na tyle... jest pelno rzeczy ktore powinienem jeszcze
napisac ale... przyznaje sie ze mi sie nie chce ;) i musze jeszcze kilka
rzeczy zrobic....

--
ALGI                       GALERIA SAMOLOTÓW http://planes.koti.com.pl
planes_at_ulgo.koti.com.pl                      http://latajace.skrzydla.com