Mircodrive w zs spectrum (dlugie) bylo:Komputery 8 bitowe

Autor: Jakub Kaprzyk (qba_at_pluton.krakow.linux.org.pl)
Data: Tue 14 Dec 1999 - 20:02:11 MET

Tomasz Holdowanski <mordazy_at_usun-to.friko2.onet.pl> wrote:

> A propos, ktos ma to cudo? zawsze mnie ciekawilo, jak wyglada to
> oslawione Microdrive...

Jak bylem maly moj ojciec uzywal spectruma do jakis tam swoich powaznych
obliczen, a ja do giercowania (tak lezka sie w oku kreci gdy sie pomysli o
tamtych grach - zreszta cos mi z tego zostalo - mam plytke zapchana
gierkami do spectruma - jest ich tam z kila/kilkanascie tysiecy :)). Na
poczatku byl to gumiak (Spectrum 48), a potem ojciec go zmienil na plusa -
roznily sie tylko obudowa i klawiatura (juz nie gumowa :)). Mial rowniez
do tego dwa napedy microdrive'y. Podlanczalo sie toto przez interface 1 a
to ustrojstwo z kolei do szyny z tylu komputera. Wszyscy nadawali na nie
strasznie swego czasu, ale byly nawet calkiem fajne. Mialy pojemnosc 64
kbajtow czy jakos tak, wiec troche malo, ale chodzily calkiem calkiem.
Odwolywalo sie do tego tez calkiem fajnie. Np. katalog tasiemki to byla
komenda CAT 0/1/2/3 w zaleznosci od tego z ktorego napedu mial
czytac. Polaczone byly do siebie szeregowo :).
Wczytywalo/zapisywalo/mergowalo/weryfikowalo sie podobnie do kaset. Tzn
wygladalo to jakos tak (nie pamietam dokladnie wiec moge sie troszke
mylic":
LOAD *"m";"nazwa_pliku_na_tasiemce" i dalej ew. CODE albo DATA albo nic.
Trzeba bylo tylko podac nazwe obligatoryjnie, ale to chyba oczywiste.
Chodzilo calkiem szybcitku - 30 kb czytal w jakies 10 sekund :)).
Wada bylo to, ze o te tasiemki trzeba bylo dbac jak cholera.
Wielkosciowo tasiemki byly mniej wiecej dlugosci pudelka zapalek, troszke
szersze i duuzo ciensze. Sam naped mial tak z 7 cm szerokosci, 3 wyskosci
i jakies 4-5 glebokosci. Obok dziury na tasiemki na panelu czolowym byla
czerwona dioda zapalajaca sie, gdy naped czytal/zapisywal. Jak pracowalo
toto to wydawalo odglos przewijanej tasmy magnetofonowej :).
No to by bylo chyba na tyle :))
Pozdrawiam, a jak ktos jest zainteresowany blizej to sluze swoja wiedza
ehhehehehe :)))

--
                                Jakub Kaprzyk
                                qba_at_nethq.net