Re: czas ZULU

Autor: Marcin Frankowski (ab_at_anti.spam.com)
Data: Sun 05 Dec 1999 - 10:39:38 MET

Cześć,

Miroo P., (remove ".gov") <miroo_at_i.am.gov> wrote in article
<MPG.12b3ad4c2491b788989a80_at_news.tpnet.pl>...

> To ja jeszcze dodam, ze oznacza sie to litera Z bo jest
> to czas na poludniku _Z_erowym (czyli wlasnie Greenwich).

A tego nie wiedziałem - dzięki :-)

> A tak w ogole to ciekawe kto wymyslil ta konwencje
> literowania (BTZ ="bravo tango zulu" itp)
> i dlaczego wlasnie tak...

O ile wiem to te konwencje literowania miały początek w zamierzchłych
czasach zamiejscowych rozmów telefonicznych, gdy połączenia były do kitu i
ciężko było telefonistce zrozumieć, z kim ma połączyć. Ustalono wtedy w
każdym kraju listy słów zaczynających sie na kolejne litery alfabetu, aby
móc przeliterować niezrozumiałe słowa (np. nazwiska itp.), każde słowo miało
mieć inne brzmienie. System ten potem został przyjęty przez krótkofalowców i
potem w systemach łączności ze statkami, lotniczych itd. W większości krajów
konwencje posługują się popularnymi imionami (W Polsce BTZ byłoby
przeliterowane Barbara Tomasz Zuzanna - o ile dobrze pamiętam).

Pozdrawiam,

--
Marcin
(uwaga: adres w nagłówku jest antyspamowy, poprawny to marcinf -at-