Re: Hdd kilku GB do 486 Pci

Autor: Andrzej P. Wozniak <uszer_at_polbox.com>
Data: Thu 28 Oct 1999 - 00:51:27 MET DST

Użytkownik apacz / mkalien <mkalien@student.uci.agh.edu.pl> pisze w
wiadomożci Pine.GSO.4.10.9910241921380.85-100000@student.uci.agh.edu.pl
do grup dyskusyjnych: ...
> czesc
> Mam plyte intela 486 PCi. Chce sobie kupic kilku GB dysk
> twardy IBM albo Segate z UDMA 66. Niestety bios nie
> widzi dyskow wiekszych niz 2,1 GB (mam najnowsza dostepna
> wersje biosu). Slyszalem ze sa odpowiednie programy ktore
> umozliwiaja korzystanie z tych duzych dyskow. Niestety nie
> mam pojecia skad cos takiego wziac. Moze ktos wiec skad
> sciagnac taki program?
>
> Druga sprawa, bede chcial jeszcze do tej plyty dokupic kontroler
> UDmA 66 zeby wykorzystac wszystkie moxliwosci Hdd. Mysle ze
> [...]
1. Jak masz forsę wydawać na kontroler UDMA, to lepiej wydaj je na byle
jaką płytę pentiumową z demobilu (100-200 zł w zależności od typu płyty
i procesora). Zwiększysz ogólną wydajność systemu, a nie tylko
maksymalny (nie średni) transfer dyskowy. Mocy kontrolera UDMA66 i tak
nie wykorzystasz w pełni, najwyżej komputer rozsadzi :)
2. Na starych płytach Intela (jakiś dziwaczny Ami BIOS, prawda?) ustawia
się nie tryb LBA, a Extended CHS dla dysków większych od 2 GB. Niestety,
wystarcza to tylko do 8 GB, większego dysku w żaden sposób nie obsłuży.
3. Daruj sobie programy typu Disk Manager czy inny EZdrive, jeśli możesz
mieć to samo bez kłopotów.
4. Jeśli mnie pamięć nie myli, to 486 Intela podobnie jak inne, nie
przechodzą testu roku 2000. Jeśli pracujesz w _dobrej_ sieci lub używasz
Linuxa, możesz to olać, ale już nie pod Windows...

--
Andrzej P. Woźniak
usher@polbox.com (z->h w adresie z nagłówka)