Odp: Celek 616 a Peltier

Autor: PhoeniX <najbergg_at_kki.net.pl>
Data: Mon 11 Oct 1999 - 19:42:29 MET DST

> Wymontowalem wczoraj z lodowki samochodowej uklad peltiera 30x30mm
> (jednak nie jest to model przeznaczony do chlodzenia procow.Jest troche
> slabszy niz peltier TM-127-1.0-3.9 30x30mm odprowadzajcy 34,5 W mocy) i
> zamonotowalem go na moim K6/2 266MHz (na celku nie probowalem bo
> dopiero zamowilem porzadna przejsciowe) Musze przyzanac ze moj k6
> to wyjatkowo niekrecona wersja. Ale dzieki peltierowi uzykalem
> stabilna prace przy zegarze 350Mhz przy napieciu 2,2v (temp az 13 C z
> waterfalle'm- powodem jest slabszy peltier)

Podawanie temperatury proca przy Waterfalu jest bez sensu.
To tak jak by mierzyć temperature proca przy wyłączonym komputerze.
Wyłącz wszystkie softwarowe ochładzacze i puść coś wymagającego np. Unreala
na jakieś pół godziny. Jeśli będzie chodzić OK to wtedy zmierz temperature.

> proba na 2,4 przy
> 366 zakonczyla sie fiaskiem komp sie nie uruchomil.

To daj 2.5V :-)
Przy Peltierze powinno chodzić OK.

> Musze dodac
> ze moja cooler wcale sie tak nie grzal(radiator Alpha7 60x60mm
> +wentylator 60x60mm 2,16 Watta ,wysokosc coolera 7cm) jak pisza inni

Bo "inni" nie mierzą temperatury przy Watefalu :-)

> choc musze przyzanc ze cooler odprowadza dosc duzo garacego ciepla.
> Jednak w obudowie Enlight nie ma problemu z wypompowaniem ciepla na
> zwenatrz.Jedyny
> problem to kondensacja pary wodnej.

Na wilgoć trzeba uwarzać. Można sobie załatwić proca nie spaleniem
tylkozamrożeniem :-)

> Mam zamiar kupic peltiera do chlodzenia mojego celerona tylko nie wiem o
> jakich wymiarach i prosze Ciebie o pomoc. Jadro celka ma wymiary 26x26mm
> wiec jak widac peltier 30x30 pasuje idealnie do celerona. ale czy moc
> tego ukladu wystarczy aby zapewnic celkowi odpowiednia temp. przy
> zegarze 616 lub wyzszym.

Tak Peltier 3x3cm jest najlepszym wyjściem dla Celerona.
Ma on wystarczającą moc a kupno większego ogniwa (np.4x4)
spowoduje problemy ze skraplaniem się dużej ilości wody na
nie ogrzewanych częściach ogniwa które wystają ponad chip procesora.

> Dodam ze celek pracuje stabilnie( bez peltiera)
> przy zegarze 550 i jego temp wynosi 28 C wiec dzieki peltierowi chce
> jeszcze troche z niego wycisnc np 616 lub 643.

28C :-))))
Nie żartuj :-)))
A przy wyłączonym komputerze jest pewnie 27C ;-)
Wyłącz tego Waterfala bo inaczej nigdy nie będziesz miał wiarygodnych
temperatur.

> Uklad 40x40 jest wstanie
> odprowadzic 53 W mocy jesli jego cala powierzchnia bedzie idealnie
> przylegac np do proca, w przypadku celka powierzchnia peltiera jest
> zacznie wieksza nie powierzchnia jadra wiec czy w takim przypadku
> oplacalny jest zakup ukladu 40x40 jesli peltier 30x30 wykonana to samo i
> wdodatku przy mniejszej mocy.Czy uklad 40x40 schlodzi celka do nizszej
> temp niz uklad 30x30???

Ogniwo 4x4 będzie chłodzić tak samo Celerona jak 3x3 bo tak jak
pisałem nie będzie ono za duże w stosunku do wielkości procesora
i część pracy ogniwa będzie szło na marne (skraplając pare wodną ).

> Nie wiem czy dobrze mysle ale czesc powierzchni
> peltiera (40x40) nie wykorzytanej w przypadku celka mimo ze nie chlodzi
> proca to i tak podnosi temp radiatora (wynkiajaca ze sprawnosci ogniwa
> 50% a reszta zostaje zamieniena na energie cieplna)

Nie wykorzystane części powieszchni Peltiera pracują chłodząc to co z
nimi styka czyli powietrze a więc powoduje to zwiększone wydzielanie się
ciepła
po grzewczej stronie Peltiera.

> tym samym zwieksza
> sie temp w obudowie wiec czy warto kupowac uklad 40x40

Nie.

>jesli nie obnizy
> on temp proca bardziej niz uklad 30x30 chociaz pobiera duzo wieksza moc
> z zasilacza niz plytka 30x30 a w dodatku wystajaca powierzchnia po za
> jadra celka moze przyspieszyc kondensacje pary wodnej.

Nawet przy Peltierze 3x3 puszczonym na 12V (na mniej nie ma sensu)
procesor będzie bardzo zimny więc czy naprawde potrzeba tych -20C ? :-)

> Jeszcze jedno pytanko czy zasilacz 230W wystarczyl by do bezpiecznej i
> poprawnej pracy kompa z peltierem 40x40???

Z 4x4 to nie wiem ale z 3x3 na pewno.
Oczywiście to czy będzie to chodzić OK zależy też od tego co juz masz
podłączone
do zasilacza.

pozdrawiam
//==PhoeniX==\\