Re: Głośność wentylatora

Autor: Witold Kopel <ficio_at_krakow.neurosoft.net>
Data: Tue 05 Oct 1999 - 13:40:13 MET DST

Krzysztof Pacewicz wrote:

> Dwie przeciwstawne rzeczy - wydajność wentylatora i hałas podczas jego
> pracy. Oczywiście są różnice między producentami, ale te zostawmy. Czy można
> dodatkowo wyciszyć wentylator (ten przy zasilaczu) ? No właśnie kiedyś
> słyszałem, że np Compaq robi je nie przykręcają bezpośrednio do obudowy, ale
> zawieszając na gumowej kryzie. Czy ktoś może eksperymentował w tej sprawie ?
Pomoze, pod warunkiem, ze wentylator jest zrodlem drgan, ktore przenosza
sie na obudowe i tam rezonuja. IMHO, to taki wentylator, to sie nadaje
do wymiany, a nie wyciszania - w koncu kosztuje toto <50 PLN.

Wiekszy problem jest, gdy halasuje szum powietrza oplywajacego np
radiatory w zasialczu - mam taki model i pomimo usilnych staran, nie
jestem w stanie mechanicznie problemu rozwiazac - tzn wentylatory
wyciagniete z zasilacza chodza jak zloto, po wsadzeniu zaczynaja szumiec
(sprawdzilem ze 2).

Czyli pozostaje mi skonstruowac jakis sprytny dzielnik napiecia i
obnizac predkosc obrotowa az przestanie szumiec (a jednak sie krecic ;-)
??
W takim razie, (q dla znawcow) czy istnieje potencjometr, ktory wytrzyma
te 1/4A ??

Tyle
Ficio