Re: Klopot z BIOSem

Autor: Mariusz <mborows3_at_elka.pw.edu.pl>
Data: Fri 01 Oct 1999 - 09:11:49 MET DST

Piotr Idzi wrote:
> Mam problem. Przyszedl do mnie kumpel z kostka Biosu, poniewaz po jego
> aktualizacji, komp wogole mu nie startowal. Pewnie cos zrobil nie tak,
> ale nie w tym rzecz. Chcielismy sprawdzic jego Bios na mojej plycie.
> Wyciagnelem moja kostke, wlozylem jego, nie startowal. Wiec wlozylem
> spowrotem, moja, ta wlasciwa, no i tez nie poszedl, mimo ze przed jej
> wyciagnieciem bylo wszystko w porzadku. Czy Bios moze sie skasowac, po
> wyciagnieciu go z plyty, w ten sposob zeby komp pozniej nie startowal? I
> czy da sie go w jakis sposob spowrotem zapisac do kostki?

Po wyjeciu z płyty układu scalonego BIOS nie może się skasować (jest to
pamięć flash, kasowana i programowana elektrycznie). Bateryjka na płycie
jest tylko potrzebna do podtrzymania pamięci CMOS i układu zegara czasu.
Jesli delikatnie wyjąłes scalak z płyty, zachowując przy tym wszystkie
srodki ostrożnosci (nie dotykając nóżek!!!), to układ nie powinien
zostać uszkodzony. W innym wypadku układ scalony mógł zostać uszkodzony
elektrostatycznie i wtedy trzeba wymienić kosc pamięci (po zapisaniu w
niej BIOS-u).