Re: 2x HDD IDE + CD-ROM, jak polaczyc ?

Autor: Tomasz Kamaszewski (tomekk_at_astercity.net)
Data: Mon 27 Sep 1999 - 22:38:42 MET DST

The EaGle wrote:

> Oj nie prawda bo jak z wolniejszego odczytujesz to masz tasz takze prace 2
> dysku , to nie SCSI tylko EIDE

To wedlug twojej koncepcji jesli mam HD i np CDROM*4 na jednym kablu to
predkosc odczytu z HD bedzie 4*160kB/s=640kB/s ?
To jaki sens mialby taki badziewiasty protokol ?
Jak chcesz dowodow to podlacz sobie j/w i sprawdz testem transfery z HD i CD.
A dzieje sie to tak jak mowilem.
Jedno urzadzenie atapi jest ustawione jako master drugie jako slave, to wie
kazdy.
Jak chcesz np czytac sektor, host wysyla odpowiednia komende ustawiajac zestaw
rejestrow (block command) okreslonymi wartosciami niezbednymi do wykonania
okreslonego zadania.
Zostajac przy read sectors, w rejestrze device/head ustawiany jest 4 bit zwany
dev okreslajacy urzadzenie atapi, do ktorego adresowana jest komenda. Jeden bit
to oczywiscie 0 lub 1 (master albo slave, stad ograniczenie do 2 urzadzen).
Komenda idzie oczywiscie do obydwu urzadzen (bo jako urzadzenia "niewolnicze",
spokojnie czekaja sobie co tez im host rozkarze), ale komende interpretuje tylko
urzadzenie zaadresowane bitem dev, cokolwiek pojawiac sie bedzie na wspolnej
szynie, drugie ustrojstwo nie reaguje na to, czeka sobie spokojnie i nasluchuje
swojej wartosci dev.

> decyduje
> A właśnie że ma. Jak masz dysk EIDE i CD-ROM to masz predkosc CD-ROMu. To
> przykre ale prawdziwe.

No wlasnie tak mam, jak w przykladzie, ktory ci podalem i hd idzie na 2,4MB/s a
cdrom na te swoje nedzne 600 kb/s.
A to dlatego, ze atapi "dostosowuje sie" do predkosci podlaczonego urzadzenia.
Jesli juz urzadzonko, dajmy na to nasz hd polknal przeznaczona dla niego
komende, to wykonuje ja swoim tempem i dopiero kiedy skonczy zeruje w rejestrze
status 7 bit bsy.
Wtedy to nasz host wie, ze przykladowo hd przeczytal mu iles tam sektorow i ich
zawartosc gotowa jest do odebrania. Wiec jak widzisz to urzadzenie decyduje o
tym kiedy bedzie mozna wykonac nastepna operacje i moze zasygnalizowac gotowosc
zgodnie ze swoimi mozliwosciami (hd szybko, cd wolniej).

Pozdro

Tomek