Bug w mkhybrid + czy nagrywarki CDR psują krążki CDRW

Autor: Wojciech Smietanski (vojtus_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Mon 27 Sep 1999 - 16:50:16 MET DST

Chyba znalazłem buga w mkhybrid podczas tworzenia krążków bootowalnych.
Na początku nadmieniam, że mam pojęcie o nagrywaniu CD pod linuxem, zresztą
kilka krążków już nagrałem.

Otóż zauważyłem, nie zawsze prawidłowe zrobienie obrazu krążka bootowalnego
skutkuje jego bootowalnością.

Historyjka wygłada tak:
chciałem sobie nagrać bootowalną płytkę dopchaną na max do 650 MB.
W / krązka były różne katalogi i /linux (który później odegra znaczącą rolę)
i /boot, w którym był obraz dyskietki z której ma bootować (cdboot.img)
i plik katalogu (cdboot.kat) tworzony przez mkhybrida (zgodnie z El Toritem).
Nagrałem cdrecordem ( wcześniej oczywiście profilaktycznie zamontowałem
imaga, wyglądał ok i w logach była wzmianka o joliet 1 i RR co mnie
usatysfakcjonowało, ale do rzeczy )
Jak już się nagrało to chciałem zbootować z tego krążka ale się nie dało.
A wiedziałem, że musi się dać tak jak robię bo wcześniej nagrywałem krążek z grami
na który w celach testowych wrzuciłem powyższy cdboot.img i się bootowało.
Jakieś 6 godzin później , po nagraniu jakichś 5 testowych imagów wielkości
50-120 MB, udało mi się nagrać te 650 MB i się bootowało.
Zmiana była tylko kosmetyczna - zmieniłem miejsce cdboot.img i cdboot.kat
z /boot na /linux.
Oczywiście nazwa /linux nie ma znaczenia. Otóż zauważyłem, że gdy te pliki
były w /boot to fizycznie w imagu znajdowały się w na ok 360 Mbaajcie (57%).
Więc sprawdziłem który katalog mkhybrid wrzuca na początku imaga i tam je
wrzuciłem ( to był właśnie ten /linux). I wtedy bez problemowo się bootował.
Wnioski:
jeśli organizacja plików jest niekorzystna to bootowalny CDek może się nie
bootować.
Niestety nie mogę tego dogłębniej sprawdzić bo musiałem oddać nagrywarkę
CDRW.
Dlatego mam prośbę o weryfikację tego com powyżej naskrobał i ewentualne
komentarze.
Aha nie pamiętam dokładnie wersji mkhybrid i cdrecord ale były z RedHata 6.0
jeśli dobrze pamiętam.

Teraz mam pytanie do znawców :
Czy nagrywarki CDR psują krążki CDRW. tzn czy nagrywając CDRW w nagrywarce
CDR jestem w stanie go potem skasować czy też nie.
Dokładnie to chodzi mi o to czy można krążek CDRW nagrywać w nagrywarce CDR
a tylko kasować w CDRW, do której mam trudniejszy dostęp.
To na razie tyle.

P.S.
Przepraszam za ewentualne spóźnione odpowiedzi, ale nie zawsze mam czas żeby
siedzieć na sieci.

Pozdrowienia
VojtuS_at_zeus.polsl.gliwice.pl