Sv: Kamera cyfrowa a komputer PC.

Autor: TB (tomasz_at_mobilixnet.dk)
Data: Mon 30 Aug 1999 - 18:07:55 MET DST

Czesc
No to sprobuje Odpowiedziec hmnnnn

> Jestem na kupnie kamery cyfrowej. Prosze o doradzenie mi jaka kamera
> jest warta zakupu a poza tym mam kilka pytan :
>
> 1. Czy lepsza jest kamera ktora potrafi zapisywac na tasmy DV, czy ta
> ktora obsluguje tasmy Hi-8 ?

Jesli sie rozchodzi o jakosc i funkcjonalnosc to polecam typowa cyfrowke,
ktora nagrywa na pamiec wewnetrzna, albo cos podobnego, sa rozna
rozwiazania.
Jesli do tej pory cos nagrywales na kamerze 8mm i chcesz caly czas to
przegladac, a juz nie masz analogicznej kamery to polecam Hi 8, sam wybralem
to rozwiazanie i jestem zadowolony.

> 2. W jaki sposob kamera cyforwa wspolpracuje z komputerem PC? Jak sie
> podlacza ja przez zlacze i.LINK i czy potrzebna jest do tego specjalna
> karta w komputerze?

To wymaga troche pieniedzy. Narazie nie egzystuje pc ktory ma "firewire"
(i.Link) zamontowany na karcie glownej. Makintosze to maja. Takze jestes
zmuszony do inwestycji w karte ktora ma takie cosik. Sony wypuscil takie cos
ale karta nie daje mozliwosci na lapanie filmu, tylko zdjecia i kosztuje
okolo 2000 zl, tak plus minus. Widzialem tez inna polprofesjonalna karte
DVRaptor ktora nagrywa liniowo filmy i lapie zdjecia, kosztuje 650 $ tu
sobie przeczytaj wiecej
http://www.digitalproducer.com/pages/canopus_ships_dvraptor.htm

> 3. Co jest lepsze zlacze i.LINK czy specjalna przystawka na nosniki
> podobne do dyskietek o poj. 8MB, 16MB, 32 MB? Jakie sa roznice pomiedzy
> tymi dwoma mozliwosciami przesylu danych i jakie mozliwosci one oferuja.

Nie wide co moze byc lepsze niz i.Link chyba takie cos nie egzystuje, toz to
przenosi do 400 mb na sekunde, duzo no nie. Tylko szybki twardziel jest
potrzebny

> Co moge zrobic z obrazem z tasmy DV - przegrac tylko w postaci
> pojedynczych klatek, czy tez w postaci krotkich filmow? Jakie
> oprogramowanie potrzebuje do takiej zabawy?

Odpowiedz popatrz sie wyzej, jeden z najlepszych programow do redygacji
filmu nieliniowo jest Adobe Premiere. Zauwaz ze jak kupisz jakis tani graber
bedziesz mogl nagrywac do 2 GB avi filmu. Przy kompresacji MJPEG daje to od
5 do 20 minut filmu w zaleznosci od formatu i jakosci. Ja znam nastepujace
grabery, Jest ich szereg z firmy Miro, podobno dobre i w roznych klasach
cenowych(od 500 zl do 10 000zl), All Wonder 128 komprymuje bezposrednio na
MPEG 1 i 2 w polaczeniu z P3 (tez dobra karta do gier i z wysmienitym
2D)(okolo 800 zl za 16 mb-towa,1200zl za 32 mb-towa;jeszcze nie ma na
rynku), jest tez Marox Reibow Runer(okolo 700zl za G serie)), ale tu musisz
miec tez Matroxa karte graficzna(G-100 kosztuje okolo 250 zl, G-400 800 zl),
jedna z lepszych kart dla poczatkujacy, Lapie filmy w avi z kompresja MJPEG
albo bez, lapie tez zdjecia, ma tez tuner TV, ale nie ma wyjcia TV, te
ostanie mozna dokupic. Mam to sam

> 4. Jak podlaczyc kamere cyforowa do TV aby odtworzyc w telewizorze
> nagranie z tasmy DV ?

Z tym to najmniejszy problem podlaczasz idetycznie jak analogowa.

> 5. Czy moge kamere podlaczyc do starego Video VHS aby rowniez odtworzyc
> nagranie z DV?
Nnoooooo nawet SVHS

> 6. Jakie mozliwosci oferuje karta do cyfrowej obrobki obrazu i jaka
> jest jej cena (chodzi o te karte ktora ma mozliwosc z formatu DV
> kompresji na MPEG)?

Popatrz sie powyzej. Jedyna karte ktora znam za przystepna cene ktora umi w
real time komprymowac do MPEG jest ALL Wonder 128, reszta musisz naprzod
nagrac do avi pozniej skomprymowac np. do MPEG, sa tez inne formaty ale to
zalezy do czego chcesz to uzyc. Oczywiscie mowie caly czas o przystepnych
cenach, bo inaczej to mozemy pogadac o DVRaptorze a to juz calkiem inna
historia.

Tomek
http://brodzikowski.homepage.dk/