Re: Odp: Odp: Procesor 486 a Y2K

Autor: Maciej W. Rozycki (macro_at_ds2.pg.gda.pl)
Data: Thu 12 Aug 1999 - 12:02:04 MET DST

On Wed, 11 Aug 1999, Robert Kretowicz wrote:

> Zabawa polega na tym, ze biosy nowych plyt (nie wszystkich oczywiscie -
> czasem RTC jest o.k.) naprawiaja blad wystepujacy w RTC. Ale tak sie sklada,

 RTC stosowany w PC obsluguje numer roku w zakresie 0 - 99 (w trybie BCD;
IBM projektujac AT nie zdecydowal sie niestety na tryb binarny), w zwiazku
z czym trudno mowic o bledzie w RTC -- jest to raczej wlasnosc projektowa
tego ukladu. Numer wieku (skrot myslowy) jest pamietany niezaleznie, w
jednej z komorek pamieci ogolnego przeznaczenia ukladu RTC i zadaniem
BIOSu jest utrzymanie wlasciwej zawartosci tej komorki.

> ze (szczegolnie) w Polsce mamy cala mase programow odczytujacych date BEZ
> POSREDNICTWA BIOSU - korzystaja z RTC. Programistom wmawia sie, ze to oni
> popelniaja blad piszac takie programy, ale <censored>!

 Oprogramowanie uzytkowe, ktore odwoluje sie bezposrednio do sprzetu jest
z zalozenia nieprzenosne i trudno sie dziwic, ze potrafi dzialac zle w
pewnych warunkach. Funkcja BIOSu do odczytu RTC jest dostepna poczawszy
od PC/AT i jesli jest konieczny dostep do RTC, to nalezy jej uzywac.

 Oczywiscie sam dostep do RTC jest z punktu widzenia programu uzytkowego
bezsensowny -- praktycznie kazdy system operacyjny dla PC udostepnia
odpowiednie wolanie sluzace do odczytu biezacego czasu, a najlepiej
stosowac funkcje biblioteczna wlasciwa dla stosowanego jezyka
programowania (np. 'gettimeofday()' dla jezyka C), co zapewni pelna
przenosnosc programu i dodatkowo daje szanse na skorzystanie z
ewentualnych usprawnien stosowanych przez system operacyjny, np.
synchronizacji zegara systemowego z zewnetrznym wzorcem czasu.

 Innym problemem jest oprogramowanie systemowe, np. sterownik jakiegos
urzadzenia, ktore z pewnych wzgledow wymaga bezposredniego dostepu do
sprzetu; w tym przypadku RTC. Tu odpowiedzialnosc za wlasciwa
interpretacje czasu spada na tworcy danego programu; w praktyce nalezy
uwzglednic dodatkowa komorke pamietajaca numer wieku i odpowiednio ja
obsluzyc lub (prostsze) zastosowac technike okienkowania. Z tym, ze ilosc
takiego oprogramowania jest ograniczona -- ile mozna pisac sterownikow
ukladu RTC?!

 Nie wiem, o jakiej masie oprogramowania piszesz -- sam lubie czasem
podlubac w sprzecie na niskim poziomie, ale oprogramowanie uzytkowe
odwolujace sie bezposrednio do sprzetu uwazam za nieporozumienie.

--
+  Maciej W. Rozycki, Technical University of Gdansk, Poland   +
+        e-mail: macro_at_ds2.pg.gda.pl, PGP key available        +