Odp: Komputery 386, ich bios, DOS a sprawa problemu roku 2000

Autor: PiKo (P.Konczak_at_gdynia.multinet.pl)
Data: Wed 04 Aug 1999 - 19:15:06 MET DST

Użytkownik Jacek Gutkowski <jgutkowski_at_lucent.com> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:37A80F7C.D36599DB_at_lucent.com...

> Czy wersje systemu MS-DOS sa tez odporne na ten problem, czy tez zalezy to
> glownie od BIOS'u na plycie?

Jeżeli BIOS nie przejdzie przez problem 2000 to problem oprogramowania
upada.
Nie wiem na pewno ale słyszałem, że DOS-y w wersji niższej niż 6.* nie
obsługują 4 cyfr w roku a to oznacza ich nieprzydatność po 1999.

> Czy istnieje moze jakis patch, ktory uodparnialby komputer na rok 2000?
Kiedys
> widzialem gdzies na jakiejs stronie jakis modul w formie karty do
komputera,
> ktory podobno to rozwiazywal - czy ktos pamieta moze adres?
Nie polecam żadnych nakładek podmieniających BIOS - nie ma to jak oryginał!

> Jezeli ktos cos wiem na temat tych zagadnien lub zna odpowiednie strone
> poruszajace to zagadnienie to prosze o info.

Znam tylko procedurę sprawdzania BIOSU - oprogramowanie to problem, który
może rozwiązać tylko producent. Poniżej komplet testów dla sprzętu:

Aby stwierdzić czy dany komputer jest zgodny z rokiem 2000 potrzebna będzie
dyskietka startowa DOS 6.2x lub Windows 9x.
Należy odłączyć wszystkie połączenia sieciowe komputera.
Trzeba również tak ustawić w BIOS-ie uruchamianie komputera aby załadowany
został system z dyskietki.

        Test 1
Po uruchomieniu systemu z dyskietki ustawiamy datę na 31.12.1999 (pol. DATE)
a godzinę (pol. TIME) na 23:58.
Wyłączamy komputer.
Komputer można włączyć po około pięciu minutach, sprawdzamy datę.
Jeżeli jest różna od 1.01.2000 należy odświeżyć BIOS płyty głównej.

        Test 2
Po uruchomieniu systemu z dyskietki ustawiamy datę na 31.12.1999 a godzinę
na 23:58.
Czekamy kilka minut.
Sprawdzamy datę - pownna być poprawna (tzn. 1 styczeń 2000).
Wyłączamy komputer na chwilę i włączamy go ponownie.
Ponownie sprawdzamy datę.

        Testy 3 i 4
Przeprowadzamy analogiczne testy (1 i 2) z tym, że ustawiamy datę na
28.02.2000
Powinniśmy w tych próbach uzyskać datę 29 luty 2000 a nie 1 marca 2000.

        Podsumowanie
Jeżeli pomyślnie przebrnęliśmy przez wszystkie cztery testy, oznacza to, że
komputer jest sprzętowo zgodny z rokiem 2000.
Aby mieć 100% pewność, że nie będzie problemów 1 stycznia 2000 roku, należy
się zwrócić do producentów używanego przez nas oprogramowania z pytaniem czy
jest ono zgodne z rokiem 2000.

--
PiKo
pteh_at_kki.net.pl