Re: Domowa siec.

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Tue 13 Jul 1999 - 07:38:40 MET DST

On Tue, 13 Jul 1999 05:35:13 GMT, apaczus_at_hot.pl (Radku's De Apaczu's)
wrote:

>Witam wszystkich grupowiczow.
>
>Mam takie pytanka (jako lamer w sprawach sieciowych).
>Zaczne od poczatku.
>Sa dwa kompy. Potrzeba by bylo polaczyc je w siec na dwie sieciowki i
>tzw. skretke. Opis do zrobienia skretki jest gdzies w Chipie (a
>slyszalem tez, ze mozna taka kupic). Jakie sieciowki kupic (3Com - czy
>sa najlepsze?)? Jak bedzie chodzilo na 100Mb/s? Czy na kabel tez
>trzeba patrzec (rodzaj itp.)? Jakie moga byc przyblizone ceny
>elementow?

Kupic to mozesz skretke z metra - facet w sklepie odwija z bebna,
odmierza, ucina, zwija w klebek i daje ci inkasujac gotowke. Kupic
mozna rowniez osprzet - gniazda, zlaczki na konce kabla... Ale tor
transmisyjny niestety trzeba ZROBIC - gniazda zamocowac, zlaczki na
kablu zaprasowac... W warunkach domowych masz dwa wyjscia:

a). Polozyc tor staly zakonczony dwoma gniazdami. Wymierzasz b.
dokladnie dlugosc potrzebnego kabla, kupujesz kabel, gniazda, prosisz
zeby ci na miejscu w sklepie zacisneli zlaczki gniazd na kablu -
potrzebne specjalne narzedzie. Do tego kupujesz kabelek elastyczny na
dwie laczowki gniazdo - komputer, cztery wtyczki typu RJ, rowniez
prosisz o zacisniecie - tyle ze kabel staly i jedna z laczowek
zaplatasz w ukladzie 1-1 czyli odpowiednie druty jednej zlaczki do
odpowiednich drutow drugiej, druga zas laczowke zaplatasz "z
przeplotem" tak jak to we wspomnianym Chipie (i wiele razy w sieci)
opisywano. Zaleta jest ze masz tor staly pod przyszla rozbudowe,
jakbys dorobil sie huba i laczowka z przeplotem stala by sie zbedna -
idziesz z nia do sklepu, kupujesz nowa wtyczke, obcinasz stara
zaciskana z przeplotem, zaciskaja ci nowa wtyczke "na wprost" - i masz
laczowke krotsza o centymetr.

b) metoda maksymalnie uproszczona - zadnych gniazd, robisz po prostu
jedna dluga elastyczna laczowke "z przeplotem" i laczysz nia
komputery. Jak plan przeplotu na karteszce spiszesz to w sklepie chyba
beda tak uprzejmi zeby ci wtyczki zagniesc.

Oczywiscie mozna rowniez skombinowac narzedzie do zagniatania wtyczek
(raczej pozyczyc jak kupic - na jeden kabel nie warto) i samodzielnie
zagniatac na miejscu - moze byc to konieczne zwlaszcza jak trzeba
kabel przez dziury w scianie przewlekac (sam kabel przechodzi przez
malutka dziurke, z wtyczka wymaga wiekszej a z gniazdem - dziury jak
piesc...) albo w rurki wciagac. Ale to juz raczej wieksze instalacje.

Co do kabla - jesli chcesz puscic tym 100Mbps to musisz kupic kabel
"UTP level 5". Zastosowanie tanszego kabla "UTP level 3" moze
utrudniac komunikacje z taka predkoscia - na krotkich odcinkach moze
zadziala a moze nie, na dlugich - najprawdopodobniej NIE zadziala.
Biorac roznice w cenie rzedu 30% - nie warto ryzykowac podwojnej
roboty i zmarnowania forsy na kabel ktory posluzy za sznur do bielizny
- taniej zrobic od razu dobrze.

Darek