Re: Chlodzenie - jakie metody ?

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Mon 24 May 1999 - 12:22:30 MET DST

On Sun, 23 May 1999 16:06:59 +0200, "PhoeniX" <najbergg_at_kki.net.pl>
wrote:

>Te modóly P. montowane sa w lodówkach samochodowych a to mówi
>samo za siebie o ich skutecznosci.
>Jedyne problemy jakie wystepuja to:
[...]

Obaj macie racje i zaden jej nie ma...

prawda jest ze mdulem Peltiera mozna niezle schlodzic - w ukladach
kaskadowych nawet gazy sie tym daje skraplac. I prawda jest ze
sprawnosc maja podla - co prawda po stronie zimnej temperature daje
sie uzyskac dosyc niska ale za cene wydzielenia po stronie goracej
znacznych ilosci ciepla - ogolna sprawnosc transportu ciepla przez
modul Peltiera jest znacznie gorsza jak przez sprezarkowa pompe
cieplna.
W ogolnych zastosowaniach chlodniczych ogranicza to uzycie modulow
Peltiera do przypadkow kiedy brak czesci ruchmych i wysoka iezawodnosc
jest wazniejsza od sprawnosci energetycznej. W komputerze niby blisko
takiego stanu - pozostaje jednak problem czy wentylator zasilacza da
rade usunac z obudowy cieplo rozpraszane przez Peltiera - przypominam
- procesor+wiatrak to powiedzmy 10W, procesor+peltier+radiator (z
wiatrakiem czy bez) to juz (przy takiej samej mocy traconej w
procesorze - zakladamy nadal te 10W) cos okolo 40W - procesorowi moze
chlodniej ale reszcie sprzetu jakby cieplej...

Darek