Re: Antypiracka prowokacja Corela czy zakup kontrolowany ?

Autor: Rachowiak P. (rachp_at_main.amu.edu.pl)
Data: Wed 19 May 1999 - 20:00:32 MET DST

Expert wrote:

> Tak sprawdzilismy . To jest piracka kopia Corela .
> Pan pojdzie z nami . (..prosze mu zalozyc kajdanki ...)
> ;-)
> czy tak to wyglada, bo trudno mi sobie wyobrazic, ze
> Nalezy dostarczyc piracka plyte z CorelDraw
> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
> aby wziac udzial w promocji ;-(

Przecież tutaj wcale nie chodzi o czystą promocję, a jedynie o
rozszerzenie grona legalnych użytkowników.

Stosowana przez Corel'a procedura nie jest nowa, bowiem niektóre z firm
stosują ją już od jakiegoś czasu. A że przy okazji wyprzedaje się
zapasy, to już inna sprawa.
Niekiedy stosuje się takie chwyty, by zainteresować potencjalnych
legalnych użytkowników, wywodzących się ze spiraconego kręgu. Przecież
to właśnie leżało u podstaw udostępniania całych pakietów IBM-Lotus'a (w
polskich pismach 16-bitowy Lotus Smart Suite 3.0 oraz pojedyncze - ale
prawie WSZYSTKIE, bez ScreenCam'a - aplikacje Lototus Smart Suite'a 97,
podczas gdy w zachodnich całe, pełne wersje LSS 96 i 97 z kuponem na
upgrade (za 149 Ł) do LSS Millenium). Podobnie zresztą postępuje
Micrografx.

Postępowanie Corel'a świadczy zaś jedynie, że dołączył on do kręgu firm
wychodzących z założenia, że warto w taki sposób (lub jak IBM-Lotus) -
rezygnując z pierwotnie planowanych zysków - zwiększyć swoją popularność
i zainteresowanie swoimi produktami, a to przecież jest czystej wody
marketing; na rynku software'owym raczej jedyny skutecznie stosowany
sposób. Przy okazji widać jeszcze coś: im większa firma (czytaj:
monopolista), tym bardziej traktuje użytkowników jak motłoch, któremu
robi się łaskę samym swoim istnieniem. Czy ktoś słyszał, by Microsoft
poszedł śladem IBM-Lotus'a i rozdawał na lewo i prawo swoje stare,
16-bitowe aplikacje (mowa o wersjach 2.0, 4.0, 5.0 i 6.0 różnych części
pakietów biurowych MS)? Póki co, to w zamierzchłych czasach (1992-93) w
nagrodę za zarejestrowanie Windows 3.1 uraczony zostałem w pełni
funkcjonującym (acz bez pewnych elementów) Visio Sampler'em 1.0 (nb.
wcale nie produkcji MS!), który zreszta dobrze mi służy po dziś dzień.

Z tanim Lotus'owo-Corel'owo-Micrografix'owym pozdrowieniem

 Dr. Przemyslaw Rachowiak        mailto:rachp_at_main.amu.edu.pl
 Department of Systematic Zoology, Adam Mickiewicz University
                        Poznan, POLAND