Re: BIOS kilka pytan

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Sat 08 May 1999 - 16:19:05 MET DST

Hi,

Shark 99 wrote:

> W menu ~Peripheral Setup~ znalazłem 3 zagadkowe opcje:
> - OnBoard FDC (do wyboru: Enabled lub Disabled) - co to jest FDC?

Floppy Disk Controller - czyli po prostu kontroler stacji dyskietek.
Oczywiście lepiej zostawić włączone.

> - EPP version (1.7 lub 1.9) - co to jest EPP i czym się różnią te
> wersje?

EPP - Enhanced Parallel Port - dwukierunkowy port drukarki. Wersja
standardu zależy od wymagań drukarki - w większości przypadków
możno spokojnie dać 1.9.

> - OnBoard IDE (Disabled, Primary, Secondary lub Both) - ?

Kontroler dysków IDE - wyłączony, tylko pierwszy kanał, tylko
drugi kanał, oba włączone. Najlepiej zostawić Both.

> - Fast back to back (Enabled lub Disabled)

Prawdopodobnie szybka aktualizacja pamięci z cache. Włączenie może
przyspieszyć komputer.

> - Enable burst cache (Enabled lub Disabled)

Włączenie trybu pakietowego pamięci podręcznej. Prawdopodobnie jest
to uaktywnienie transferów postaci 3-1-1-1-1-1-1-1. Włączenie przyspieszy
komputer, ale może zmniejszyć stabilność.

> - Cache timing (Standard lub Enchance)

Regulacja czasu dostępu do pamięci cache. Enhanced może przyspieszyć
komputer, ale również zmniejszyć stabilność.

> - DRAM timing (Auto, Standard, Enchance lub FailSafe)

To samo, ale dotyczy pamięci. Auto jest najbezpieczniejsze, FailSafe
może służyć jedynie do testowania pamięci, Standard to normalna
wydajność, Enhanced to przyspieszone działanie (ale uwaga na stabil-
ność).

> - IDE timing (Auto, Standard, Enchance lub FailSafe)

Znowu to samo, ale dotyczy taktowania dysków twardych IDE. Uwagi
jak wyżej.

> 2. Co to jest NVRAM?

Non-Volatile RAM - pamięć nieulotna, w której zapisywane są informacje
konfiguracyjne. Termin czasem potocznie wymiennie stosowany z CMOS.

> 3. Jak rozszyfrować pojawiający się napis po włączeniu kompa w lewym dolnym
> rogu ekranu:
> 51-0421-001437-00111111-071595-558-001_10_UTRON-F

Ściągnąć odpowiedni programik. Kiedyś na IIRC http://www.ping.be/
były odpowiednie programy.

> 4. Zagadka z datą BIOS-u: w górnej części ekranu po włączeniu kompa
> wyświetla się logo AMI BIOS-u, Green czegoś-tam i jest napisane: Relase
> 04/21/1998 S. Myślałem, że to data aktualizacji BIOS-u, natomiast wszystkie
> programy diagnostyczne wykazują datę 07/15/95. O co tu chodzi?

Może AMI BIOS ma wpisane dwie daty - ta pierwsza wydaje się bardziej
realna. Ta druga może być jedynie w celu zachowywania kompatybilności.

--
Pozdrowienia,