Re: Czy ktos zna sie na sprzecie (CD-Rom , Hdd , Monit - od strony

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Sat 08 May 1999 - 16:10:07 MET DST

Hi,

B4rT wrote:

> Czy zostawianie cd-rom'u w napedzie psuje ten naped (a moze cd ? :) ) -
> jesli tak to w jaki sposob ?

Niespecjalnie... W większości napędów czy płytka jest, czy jej nie
ma, głowica jest po zamknięciu tacki dosuwana, blokowana, a sprzęgło
wchodzi w swoją pozycję roboczą. Więc obecność płytki to mniej więcej
takie samo obciążenie, jak brak płytki. Jedynie może częściej
kręcić.

> Co jest najbardziej szkodliwe dla Hdd :
> a) gdy sie go wlacza ( = wylaczanie kompa - aktualnie wlasciwie go nie
> wylaczam :)) ) ;
> b) gdy sie go usypia ;

Te dwa. Dyski lubią cały czas pracować i każde wyłączenie (lub uśpienie
- to jest to samo) skraca minimalnie ich żywotność.

> c) gdy jest caly czas wlaczony ;

Na pewno nie. Gdyby tak było, to żaden serwer nie mógłby pracować :)

> W jaki sposob najbardziej oszczedza sie monitor (lub psuje :) ) :
> a) wygaszac czarny ;

Niezłe, jeżeli nie ma możliwości użycia DPMS. Oszczędza też monitorowi
cykli włączania/wyłączania, ale akurat w przypadku monitora długotrwała
praca jest prawie równoważna takim cyklom.

> b) wygaszacz z jakimis smieciami (raczej odpada :) ) ;

Odpada. Obciąża i niepotrzebnie grzeje procesor w czasie, kiedy
nic na komputerze nie robisz.

> c) wylaczenie software'owe ( jasli tak to jakie (DPMS Off , VSync + Blank ,
> ....... ) i dlaczego ) ;

DPMS jest IMHO najlepszy. Oszczędza rzeczywiście prąd, pozwala w
zależności od stanu uśpienia szybko powrócić do pracy lub całkowicie
wyłączyć monitor, wyłącza go łagodniej niż normalne wyłączenie z
prądu.

> d) wylaczanie mechaniczne - reka :-D ;

Jeżeli wychodzisz na kilka godzin - może być. W innym przypadku
raczej nie. Ja ten system przez długi czas stosowałem, ostatnio
jednak zainstalowałem sobie obsługę DPMS i monitor sam się wyłącza.

--
Pozdrowienia,