Re: Jaki komputer

Autor: Kris (kris_at_hardware.com.pl)
Data: Wed 28 Apr 1999 - 08:22:32 MET DST

Cześć,

> Jaki komputer kupić tzn. z jakim procesorem (Celeron (300-400?) /
> Pentium II / AMD K6-2 (300-400?).

Celeron

> Słyszałem, że procesory firmy AMD serii K6 są wcale niezłe

Są niezłe ale IMHO mniej uniwersalne : płyty AGP do AMD mają
(generalizując) mniejszą kompatybilność od płyt na chipset'cie Intela,
AMD nie grzeszy zbyt dużą prędkością w operacjach zmiennoprzecinkowych.

> - a dodatkowo o połowę tańsze od Intela.

Nie prawda. Są w cenie Celeronów.

> Czy jednak nadają się do stabilnej pracy Windows 95/98?

Wszystkie się nadają do stabilnej pracy Windows. Warunkiem jest jednak
prawidłowa współpraca płyt z kartami.

> Czy i jak radzą sobie z DirectX 6 oraz OpenGL,

Zdecydowanie gorzej od płyt z Celeronami (oprócz kart 3dfx, wtedy trochę
gorzej). Aplikacje 3D wymagają wsparcia dla 3DNow! a karty graficzne
odpowiednich sterowników aby osiągnąć przyzwoity poziom. Niestety nie
wszystkie gry i programy to zapewniają a ze sterowników jedynie 3dfx.

> czy obsługują wszystkie intelowskie rozkazy MMX (gry Unreal/Quake/Half-life) ?

Wszystkie procesory je obsługują.

> Jaka płyta główna będzie nejlepsza (w standardzie AT czy ATX)

Zdecydowanie ATX. W tym standardzie masz więcej miejsca na sloty
(Celeron), masz lepsze chłodzenie, lepsze zasilacze i co najważniejsze -
największy wybór dobrych płyt.

> Jaka karta graficzna (z akceleratorem 3d) - oparta na RIVA TNT, Voodoo2 czy jeszcze
> inna (jeśli chodzi o gry).

Do AMD najlepiej VooDoo3. Do Celeronów V3, TnT2 (za kilka tygodni),
ewentualnie TnT.

> Komputer będzie mi służył do obróbki tekstów (WORD/EXCEL),

Do tego każdy się nadaje.

> zdjęć (skanowanie - obróbka - drukowanie - ew. przechowywanie),

Pamiętaj o odpowiedniej ilości pamięci - to podstawa.

> internet (tworzenie WWW, e-mail, MSIE 5.0)

Też bez różnicy.

> no i oczywiście do gier (stąd potrzeba akceleratora graficznego).

Tu zdecydowanie polecam Celerona.

> No właśnie -przed takim stoję dylematem - co (jakie) kupić. Oczywiście
> ważnym argumentem będzie ZA ILE (maksymalnie do 4000zł). Nie jestem na
> bieżąco ze sprzętem komputerowym (byłem do momentu, gdy pojawiły się
> pierwsze Pentiumy - potem już poleciało)

Zmieścisz się w cenie w zależności od potrzeb monitorowych :-)

> No właśnie - a propos sprzętu to czy mógłby mi ktoś przy okazji wyjaśnić na
> czym polega różnica między procesorami Celeron a Pentium MMX czy też Pentium
> II ? Czy Celeron to po prostu następca Pentium MMX czy też ma bliżej do PII
> ?

Celeron to nic innego jak mutacja P II. Zmiany dotyczą pamięci
podręcznej cache. Celeron ma 128KB a P II 512KB. Za to cache Celerona
działa z dwa razy większą prędkością niż ten z P II. W zastosowaniach
domowych Celeron potrafi być nawet szybszy od P II z tym samym zegarem.

Pozdrawiam.
Kris.

--
"A benchmark is like sex. Everybody wants it, everybody is sure of how
to do it, but nobody can agree on how to compare performance."