Re: AMD i jego 3DNow

Autor: Kris (kris_at_hardware.com.pl)
Data: Wed 14 Apr 1999 - 13:51:02 MET DST

Cześć,

> Również. Próbowałeś kiedyś zrobić w Wordzie 97 indeks z dokumentu
<ciach>
> stron landscape z nagłówkami w pionie wsadzonymi do nagłówka poziomego...

Co to ma wspólnego z tzw. zwykłym użytkownikiem biurowym na którego się
cały czas powołujesz? Co chcesz osiągnąć? Pokazać słabość Word'a? Czy
może udowodnić oczywistą tezę, że każdy komputer da się w końcu zapchać?

> Od procesora Word też wymaga nieźle.

TEŻ jest dobrym słowem :-)))

> Szybkość dysku widać wszędzie tam, gdzie brakuje pamięci :)

A pewnie. Kupuj super szybki dysk bo brakuje Ci pamięci. Doskonały
pomysł.

> Ostatnio np. zauważyłem, że komputer z 16 MB RAMu i dyskiem
> Quantum Fireball EX działa prawie tak szybko, jak mój z wtedy
> jeszcze 64 MB i Quantumem ST :) (oba pod NT 4.0).

Nie zauważyłem :-)

> Poniekąd masz rację, jednak dopóki nie zobaczę specyfikacji technicznej
> płyty np. Asusa na ZX-100 ze Slotem 1 i zapewniającej odpowiednie
> ustawienia taktowania i dzielenie, to nie uwierzę w jego doskonałość.

Co ty ciągle z tym ZX? Chcesz kupić coś tańszego do CA333 i powyżej kup
dobrego LX.

> Ja też na Asusie P55T2P4 ciągnąłem na 83 MHz, ale miałem tę konfigurację
> dobrze przetestowaną i ciągnąłem na dobrych pamięciach EDO i dysku
> Quantum.

I co z tego wynika?

> I że czasem większa szyna może oznaczać brak wzrostu wydajności...

W epoce Celeronów z blokadą mnożnika - zawsze oznacza wzrost wydajności.

> Nie działa na każdym. Ostatnio próbowałem podkręcić Celerona 333 na
> płycie Soyo na BX ustawiając szynę na 75 MHz. Wyłączyłem UDMA.
> Oczywiście Seagate pochrzanił się przy pierwszym wejściu do Windy.
> Mogłem temu zapobiec jeszcze bardziej ograniczając szybkość dysku,
> ale ciekawe dlaczego Quantum Fireball pracuje poprawnie nawet przy
> 83 MHz _w UDMA_.

Cóż, moje Seagate'y chodziły bez skazy (podobnie WD-ki) i to na 83MHz.
Nie jest dla mnie oczywiste pochrzanienie się przy 83 a tym bardziej
75MHz (ilość testowanych różych dysków idzie w setki). Zaczynam się
zastanawiać czy z Tobą coś nie tak ...

> Są też sieciowe, SCSI, dźwiękowe (np. niektóre AWE nie trawiły szybszej ISY).

Taktowanie ISA? Co to ma do rzeczy? SCSI owszem. Bywały. Sam mam
Adaptec'a 2940 i działa bez bólu. Ostatnio nie spotkałem się z
niedziałającym SCSI PCI (mogę podać całą listę różnych producentów).

> Głównie jednak IMHO padają dyski (lub trzeba je sztucznie spowalniać).
> Nie "szlak" tylko "szlag" :) I nie pójdzie dopóki nie wyłączy się DMA dysku,
> a to jest IMHO _bezsens_.

Ty tak uważasz. Jak dysk idzie na 83MHz (nie ma reguł, czasem szmaty
idą, czasem super dyski odmawiają) to masz niezły zysk i warto o to
zabiegać. Ale pomiędzy 33MHz PCI + UDMA a 41.5MHz PCI bez UDMA różnica
praktycznie nie jest zauważalna. Nie zyskujesz na szybkości dysku ale
inne elementy działają szybciej i dlatego jest to warte zastosowania.

> Bezsens ;) Tryby DMA/UDMA są jedynymi sensownymi w IDE. Wyłączanie ich
> tylko dlatego, żeby wycisnąć dodatkowe 40 MHz z procesora jest bezsensem.
> Nie zwiększają co prawda transferu, ale pozwalają odciążyć procesor i
> zwiększyć płynność pracy, a to jest bardzo istotne.

Teoria bez większego pokrycia jeśli wzrasta prędkość PCI.

> Robiłem. Nigdy nie będę pracował z dyskiem w PIO. Dźwięk szarpie przy
<ciach>
> w UDMA/33 przy 66 MHz.

Dalej tylko teoretyzujesz. Co gorsze chyba ucieka temat wiodący. Ciekawe
ilu udało Ci się przekonać aby pozostawić Celerony na 66 i ich nie
podkręcać? :-)))) Dramat. Coś mi się widzi, że teza ogólna jest taka :
kup AMD bo Celerona nie należy podkręcać bo to zniszczy system :-)

Pozdrawiam.
Kris.

--
"A benchmark is like sex. Everybody wants it, everybody is sure of how
to do it, but nobody can agree on how to compare performance."