Re: AMD i jego 3DNow

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Tue 13 Apr 1999 - 18:11:50 MET DST

Hi,

Kris wrote:

> :-))) A tym zasobem jest głównie procek?

Również. Próbowałeś kiedyś zrobić w Wordzie 97 indeks z dokumentu
zawierającego 1500 stron? Liczył go pół nocy (poprzednio na K6 210
znacznie mniejszy liczył się dłużej; teraz na K6-2 350 jest wyraźnie
szybciej) i na końcu skończył mu się dysk (800 MB wolnego zapchał
zbiorami tymczasowymi ;) ). Albo włożenie do dokumentu kilkudziesięciu
stron landscape z nagłówkami w pionie wsadzonymi do nagłówka poziomego...
Od procesora Word też wymaga nieźle.

> Coraz cieplej :-) Niestety strasznie generalizujesz. Nie ma co pisać o
> różnicy w procesorach jak nie zapewnisz systemowi i aplikacją
> dostatecznej ilości pamięci. Szybszy dysk też dostrzeżesz tylko w
> odpowiednich warunkach wykorzystania.

Szybkość dysku widać wszędzie tam, gdzie brakuje pamięci :)
Ostatnio np. zauważyłem, że komputer z 16 MB RAMu i dyskiem
Quantum Fireball EX działa prawie tak szybko, jak mój z wtedy
jeszcze 64 MB i Quantumem ST :) (oba pod NT 4.0).

> Ale i ganić nie wypada :-)))

Poniekąd masz rację, jednak dopóki nie zobaczę specyfikacji technicznej
płyty np. Asusa na ZX-100 ze Slotem 1 i zapewniającej odpowiednie
ustawienia taktowania i dzielenie, to nie uwierzę w jego doskonałość.

> Jadę na 83MHz od czasów pierwszych Asus'ów HX które umożliwiały tę

Ja też na Asusie P55T2P4 ciągnąłem na 83 MHz, ale miałem tę konfigurację
dobrze przetestowaną i ciągnąłem na dobrych pamięciach EDO i dysku
Quantum.

> częstotliwość. Nie unikam i nie sugeruję unikania. Wystarczy wiedzieć z
> czym może być problem.

I że czasem większa szyna może oznaczać brak wzrostu wydajności...

> Ciekawe spostrzeżenie :-) A jeśli działa na każdym? To każdy jest dobry?

Nie działa na każdym. Ostatnio próbowałem podkręcić Celerona 333 na
płycie Soyo na BX ustawiając szynę na 75 MHz. Wyłączyłem UDMA.
Oczywiście Seagate pochrzanił się przy pierwszym wejściu do Windy.
Mogłem temu zapobiec jeszcze bardziej ograniczając szybkość dysku,
ale ciekawe dlaczego Quantum Fireball pracuje poprawnie nawet przy
83 MHz _w UDMA_.

> Zagalopowałem się :-) Nie zadziała na każdym bo są karty graficzne które
> nie strawią 83MHz. A ostatnio trafiłem na okaz który zawieszał kartę
> graficzną na 75MHz. Ale to w sam raz zawsze jest winą kart.

Są też sieciowe, SCSI, dźwiękowe (np. niektóre AWE nie trawiły szybszej ISY).
Głównie jednak IMHO padają dyski (lub trzeba je sztucznie spowalniać).

> Pójdzie na 83MHz i szlak go nie trafi :-)

Nie "szlak" tylko "szlag" :) I nie pójdzie dopóki nie wyłączy się DMA dysku,
a to jest IMHO _bezsens_.

> Wyłączając UDMA.

Bezsens ;) Tryby DMA/UDMA są jedynymi sensownymi w IDE. Wyłączanie ich
tylko dlatego, żeby wycisnąć dodatkowe 40 MHz z procesora jest bezsensem.
Nie zwiększają co prawda transferu, ale pozwalają odciążyć procesor i
zwiększyć płynność pracy, a to jest bardzo istotne.

> Zaręczam Ci, że chyba nie robiłeś żadnych sensownych testów. Chylę czoła

Robiłem. Nigdy nie będę pracował z dyskiem w PIO. Dźwięk szarpie przy
każdym dłuższym dostępie do dysku, wszystkie procesy się zatrzymują,
a obciążenie procesora sięga 60% tylko z powodu głupiego dostępu do
dysku. Robiłem nawet testy różnych driverów Bus Master/DMA/UDMA
pod względem płynności pracy (kolejność: MS ATAPI/Intel/Tyan/VIA).

> przed Twoimi Dyskami 38MB/s. To zaczyna być nawet zabawne :-)

Nigdzie nie twierdzę, że tyle wyciągają. Podaję teoretyczne transfery
maksymalne. Oczywiście w praktyce będzie to mniej, ale _realne_ szczytowe
transfery po szynie w PIO3 przy 83 MHz będą na pewno mniejsze, niż
w UDMA/33 przy 66 MHz.

--
Pozdrowienia,