Re: sleep dysku...?

Autor: Piotr Jaworski (pj167146_at_students.mimuw.edu.pl)
Data: Tue 13 Apr 1999 - 13:03:26 MET DST

On 13 Apr 1999, Tomasz Lukaszewicz wrote:

> [...]
> : robi sie takie cos z dyskiem, tzn. dysk sie wygasza po ok. 1-2 min. jak
> : jest nieuzywany. to jest oczywiscie planowe, ale mam pyt:
> : to steruje sama plyta, czy jest jakos programowo (na przerw. zegara...)?
> : jak to mozna - jesli mozna - zrobic wlasnie programowo, aby wl/wyl sobie
> : mozliwosc usypiania dysku...?????? (to jest 486dx4)
>
> Wzystkie dyski IDE mlodsze, niz 5-letnie maja _wbudowany_ mechanizm
> wylaczania sie po uplywie okreslonego czasu bezczynnosci, niezaleznie
> od jakichkolwiek mechanizmow zewnetrznych (BIOS komputera, system operacyjny

Wydaje mi sie, ze zaden dysk ot, tak sobie nie powinien sie wylaczac -
musi zadzialac jakis mechanizm zewnetrzny (OS, plyta glowna)! Kiedys, pod
dosem 6.22 dysk nie mignal dioda przez ponad dobe, nie mialem wlaczonej
opcji w biosie do wylaczenia dysku - a dysk (1-roczny) krecil sie
dalej.

> -APM itp). Mam jeden dysk, ktory robi to po 20 minutach, a ze jest to
> denerwujace i skraca zywotnosc, to udalo mi sie to wylaczyc. Pod Linuxem jest
> program hdparm, ktorym mozna to ustawic. Pod DOS/Windows mimo dlugotrwalych
> poszukiwan nie znalazlem niczego takiego. Chodzi o wyslanie do dysku

Pod dosem - ok - nie znajdziesz niczego, ale pod win95 - jest w panelu
sterowania Zaawansowane zarzadzanie energia (pod winda95 < osr2 trzeba
wlaczyc to w biosie).