Test Banshee (długie!).

Autor: Kris (kris007_at_free.polbox.pl)
Data: Thu 26 Nov 1998 - 11:48:41 MET

Ostatnie kilka dni spędziłem nad testem karty opartej na chip'ie Banshee

firmy 3Dfx Interactive. Była to karta Sky Well Magic TwinPower. Karta
jest wyposażona w 16MB SGRAM i złącze AGP. Wraz z kartą dostarczone są
na CD drivery oparte na 3Dfx Reference RC 4 i "starsza" wersja Miniportu

do Quake II, SIN etc. firmy 3Dfx. Niestety nowa wersja pojawiła się
wczoraj więc nie zdążyłem jej przetestować. Aby umożliwić nadtaktowanie
karty zamocowałem na radiator chip'a wentylatorek od 486 (za pomocą 2
śrubek). Do nadtaktowania karty i wyłączenia VSync użyłem PowerStrip'a
2.30 Beta. W związku z ceną karty w okolicach 600 zł (brutto) należy ją
bezpośrednio porównywać do kart opartych na chip'ie nVidia TnT (ja
porównywałem do Viper'a 550 16MB AGP, drivery Diamond v239, pracującej
na 110/125MHz core/memory).

1. Sprzęt testowy.

CeleronA 333_at_416MHz=5x83MHz, 128MB SDRAM 8ns PC100, SB AWE64 OEM, Asus
P2B, Windows 98 PL, Microsoft DirectX 6.1. dodatkowy wentylator
chłodzący karty.

2. Drivery.

W zasadzie nic lepszego do tej karty nie da się znaleźć. Najnowsze
wersje driverów Banshee firm Creative i Diamond nie dają się
zainstalować na Magic'u. Jedynym dodatkowym driverem jaki ściągnąłem był

Miniport przygotowany przez 3Fingers. W zasadzie daje on największą
prędkość w Quake II i SIN ale jego wadą jest rozpoznawanie karty jako
VooDoo Rush i ograniczenie rozdzielczości do maksimum 800x600. W celu
przeprowadzenia testu w 1024 użyłem Miniportu 3Dfx. Z kolei jego wadą
jest zablokowanie funkcji VSync=off co przy 1024 nie jest IMHO zbyt
ważne.

Podsumowując użyłem 3Dfx Reference AGP for Windows 98 RC 4 czyli:
Win9x 2D/3D : 4.10.01.0232-1.00
Glide 2.X : 2.60.00.0122
Glide 3.X : 3.10.00.0122

VSync OFF (oprócz *), AntiAliasing ON.

3. Nadtaktowanie.

PowerStrip rozpoznaje kartę jako 16MB Banshee Rev.03 taktowane :
core=100MHz, pamięć=120MHz. Po godzinie ustaliłem następujące wartości
nadtaktowania : core=110MHz (powyżej karta się zawiesza po krótkim
czasie), pamięć=125MHz (powyżej zaczynają pojawiać się typowe białe
plamki w obrazie). Na tych ustawieniach karta przeszła wszystkie testy i

można przyjąć, że jest to dla niej dozwolony tryb pracy.

4. Instalacja.

Bez żadnych przykrych niespodzianek. Odinstalowałem sterowniki Viper'a
(na Standard VGA (PCI)), zmieniłem karty, wgrałem nowe. Karta "ruszyła"
bez problemu.

5. Zasady testowania.

a. Jeśli jest to możliwe testowałem w 640x480, 800x600 i 1024x768,
zarówno w Glide jak i D3D oczywiście w 16kolorach (karta nie umożliwia
32bitów).
b. Dla wszystkich testów VSync było wyłączone (oprócz *).
c. Karta była nadtaktowana do 110/125MHz (core/memory).
d. W nawiasie podaje wyniki

6. Quake II. Standard gry testowej. Użyłem Miniportu 3Fingers (Minoport
3Dfx dla 1024). Quake patch 3.20. Ustawienia na maksymalną prędkość wg.
Wojo.

Demo1 640 : 75.3 fps (95.8)
Demo1 800 : 50.8 fps (81.3)
Demo1 1024 : 25.3* fps (53.7)
Crusher 640 : 43.0 fps (61.7)
Crusher 800 : 33.7 fps (60.1)
Crusher 1024 : 21.7* fps (44.1)

Po uruchomieniu zszokowałem się słabą jakością obrazu w Glide. Obraz był

ciemny i wyblakły. Po wielu próbach (nawet z IDGamma) najlepszy efekt
uzyskałem przy vid_gamma=1.2 i gl_modulate=3.5 lecz po TnT wygląda to po

prostu dramatycznie. Kolory są nadal wyblakłe (przewagę zgniłej zieleni
można wyeliminować przez podregulowanie gamma na sterowniku) i obraz nie

ma ostrości i nasycenia. Nie jest oczywiście zły. Tak wygląda w
porównaniu do TnT. Jest o niebo lepszy od Rivy 128 i porównywalny z
i740. Brak multitexture'ingu z zasadzie ogranicza możliwość przyjemnego
grania do maksimum 800x600 (TnT bez problemu w 1024). Ogólnie nie
zachwycił.

7. Unreal. Gra najbardziej wymagająca. Patch 2.19. Test za pomocą fps.u
na początkowej sekwencji z zameczkiem. Patch i karta umożliewiają
zarówno grę na D3D jak i Glide. Dodatkowo w rejestrach ustawiłem
DoFlip=1. Wszystkie efekty są włączone. Dźwięk 3D 44kHz.

Glide 640 : 51.30 fps
Glide 800 : 37.04 fps
Glide 1024 : 23.44 fps
D3D 640 : 41.82 fps
D3D 800 : 28.42 fps
D3D 1024 : 23.73 fps

Powiem krótko : jeśli ktoś szuka karty do Unreal to Banshee jest
znakomitym wyborem. Obraz w Glide jest akceptowalny a prędkość umożliwia

wygodną grę w 800x600. Dla informacji podam, że TnT uzyskuje na OpenGL
wyniki gorsze o 20% ale jakość OpenGL na TnT w porównaniu z Banshee
Glide jest IMHO beznadziejna. Dla TnT jest w zasadzie tylko D3D a brak
optymalizacji w sterownikach (dopiero zapowiadają) powoduje, że w
prawdzie obraz ma dobrą jakość ale prędkość jest dla TnT hańbiąca. Dużym

zaskoczeniem dla mnie była znakomita jakość obrazu na Banshee Unreal D3D

(dokładnie jak Matrox G200). Efekt Volumetric Lighting wygląda IMHO
lepiej niż na TnT przy tej samej prędkości (za duże odbicie światła).
Generalnie bardziej mi się podoba D3D niż Glide (nasycenie kolorów) ale
(z uwagi na prędkość) wybrałbym Glide 800x600 niż D3D 640x480. Dla TnT
pozostaje czekać na lepszy patch i sterowniki.

8. Need for Speed III. Tu niestety nie znam sposobu na pomiar fps więc
po prostu opiszę efekty. Na początek sprawa kompatybilności. Niestety
próba uruchomienia Glide zakończyła się informacją EXCEPTION z wieloma
liczbami. D3D uruchomił się bez problemu. W związku z powyższym
ściągnęłem z Internetu dwa patch'e dla Banshee. Jeden był z 3Dfx
Interactive drugi anonimowy. Obydwa umożliwiły uruchomienie Glide ale
ten drugi jest znacznie lepszy. Po pierwsze jest szybszy a po drugie
daje możliwość cieszenia oczu widokiem pulpitu kierowniczego (IMHO bez
tego NFS III sporo traci). Wersja Glide jest szybsza i daje możliwość
gry w 1024x768 z Z-Buforem (WOW!). Niestety w 1024, włączonym śniegu i
przy większej liczbie samochodów daje się zobaczyć drobne szarpnięcia w
płynności ruchu. Innym nieprzyjemnym zgrzytem jest to, że IMHO obraz w
D3D wygląda lepiej w porównaniu w 800x600 (znowu?). Zastrzeżenia do
Glide te same. Moim wyborem jest 800x600 w D3D. Czysta przyjemność. Nie
zanotowałem różnic w stosunku do TnT zarówno w jakości obrazu jak i
szybkości.

9. Heretic II Demo. Miniporty jak w Quake. Wyłączyłem dzwięk. Do testów
użyłem demo.hd2. Oczywiście Glide.

Demo 640 : 53.9 fps (51.9)
Demo 800 : 41.3 fps (49.5)
Demo 1024 : 28.4 fps (38.6)

Obraz był ładny ale bez specjalnych zachwytów. Można grać wygodnie na
800x600. TnT bije Banshee zarówno możliwością szybkiej gry na 1024 jak i

jakością ale nieznacznie. Dopiero odpalenie TnT w 32bitach na 800x600
pokazuje pazurki chip'a firmy nVidia.

10. Forsaken Demo. W zasadzie już przeżytek. Ale z przyzwyczajenia:

640 : 143.18 fps (155.63)
800 : 119.33 fps (125.11)
1024 : 79.03 fps (87.92)

W zasadzie bez różnic. Można śmiało grać w 1024. Obraz prawie dokładnie
jak na TnT.

11. Turok Demo. Wciąż czekam na wersję II. Ale dla spokoju sumienia:

Glide 640 : 128.6 fps
D3D 640 : 100.6 fps (128.1)
D3D 800 : 73.6 fps (102.9)

Obraz i prędkość bez większych różnic. Lepiej wygląda Glide niż D3D ale
mój wybór to 800x600 (niestety tylko w D3D).

12. SIN Beta Demo 1.0. Pierwsza wersja. Wyłączony dźwięk.

640 : 49.0 fps (46.0)
800 : 40.7 fps (45.5)
1024 : -------- (42.8)

Niestety nie udało mi się odpalić w full screen 1024 (na żadnym z
Miniportów). Wiem, że patch poprawia prędkość (nie wspomnę o final) ale
można odpalić killer.dm2 i w zasadzie chodziło o porównanie. Obraz
porównywalny (nareszcie!). Grywalność w 800x600 (TnT w 1024 również).

13. Incoming Demo. Standardowy test.

640 : 94.99 fps (112.14)
800 : 77.40 fps (90.18)
1024 : 51.19 fps (59.32)

Prędkość i grywalność do 1024 porównywalne do TnT. Niestety jakość
obrazu IMHO znacznie gorsza. Trudno opisać (należy zobaczyć). Wygląda
jakoś sztucznie i dziwnymi efektami. Ale może bez przesady.

14. 3DMark99 Lite. Powiem krótko : nie lubię go. Jest ładny, wygodny ale

wyników bym zbytnio nie przenosił na rzeczywistość. Szczególnie
denerwują mnie duże zmiany wyników przy zmianie driwerów (bez wpływu na
gry). Kolejne sztuczki producentów driverów?

640 : 2858 (3106)
800 : 2278 (2584)

Coż powiedzieć. Wyniki i obraz typowy dla VooDoo II.

15. Podsumowanie.

Karta ogólnie robi niezłe wrażenie : Glide, 2D, szybkość. Za tą cenę do
P II zdecydowanie wybrałbym TnT. Po prostu daje lepszy obraz przy
większej prędkości. Nie wspomnę o teksturowaniu AGP i 32bitach. Niestety

nie wiem jak można rzetelnie przetestować fps na silniku Monolith
(Shogo, Blood 2, Trespasser). Sprawdziłem Blood 2. Na oko trochę wolniej

niż TnT ale w zasadzie OK. No właśnie Pentium II, a co z K6? No tu bym
zdecydowanie polecał Banshee lub V2 w zależności od wykorzystania. TnT z

K6 wcale mnie nie urzekła prędkością a potrafią się (czasem) zdarzyć
przykre niespodzianki z odpaleniem TnT na Via lub Aladdin'ie. Z Banshee
nie ma żadnego problemu kompatybilności sprzętowej. A jak ktoś nie ma
AGP? Nic straconego. Banshee PCI IMHO nie będzie wolniejszy od wersji
AGP (x1).

Pozdrawiam.
Kris.

PS. Miniporty (ten wczorajszy również) oraz patch to NFS III wrzuciłem
do ftp://ftp.chip.pl/Pub/Upload/Kris. Wciąż czekam na Savage3D do
testów.