Z tasmy magnet. do mp3...

Autor: roman_at_silesia.pik-net.pl
Data: Sun 15 Nov 1998 - 00:56:58 MET

=?ISO-8859-1?Q?Micha=B3_Zielinski?= wrote:

[...]

 IZ> tak

Co 'tak'? Pytałem _co_ słyszysz w zakresie 16-20 kHz... Kiedy ostatnio robiłeś
sobie audiogram? Ja co prawda dość dawno i owszem - słyszałem _jakiś_ pisk w tym
paśmie, ale nie zmienia to w niczym faktu, że przy słuchaniu muzyki w normalnych
warunkach nie słyszę żadnej różnicy po ograniczeniu pasma do 16 kHz.
Skąd to wiem - ano właśnie stąd, że kiedyś też mi się _zdawało_, że taka
różnica jest słyszalna i - po kłótni z pewnym bardzo mądrym człowiekiem -
postanowiłem sprawdzić, jak to wygląda w praktyce. Skleciłem w tym celu filtr
(aktywny, oczywiście) o stromej charakterystyce (ponad -30 dB/oktawę) o pasmie
do 16 kHz przy -1 dB (ok. -20 dB przy 20 kHz). Różnicę można było zauważyć tylko
w samym momencie włączania i wyłączania filtra. Po przeprowadzeniu doświadczenia
z osobą, która puszczała mi kawałki _różnej_ muzyki czasem filtr włączając, a
czasem wyłączając _nie_ informując mnie o tym, nie byłem w stanie stwierdzić,
kiedy filtr jest włączony, a kiedy nie.
Żródłem sygnału był magnetofon studyjny (o ile mnie skleroza nie myli MS182
produkcji warszawskiej Fonii) z przesuwem taśmy 38.1 cm/s (teoretyczne pasmo
przekracza mocno 20 kHz) i nagrania na tej taśmie pochodziły z _nowych_ płyt
analogowych.
Po tych doświadczeniach właśnie zrobiłem sobie audiogram, bo sądziłem, że mam
coś ze słuchem.
Żebyś nie miał wątpliwości, to przez 5 lat zajmowałem się realizacją dźwięku w
pewnym studio - amatorskim (studenckie), ale na sprzęcie w pełni profesjonalnym.

 IZ> nie , tak samo jak nie slysze roznicy w pracy odtwarzacza CD firmy Pioneer
 IZ> przy wlaczonym wyswietlaczu i przy wylaczonym ( a wylaczanie zastalo
 IZ> wprowadzone wlasnie po to)

Ufff, jedno dobre, bo już się bałem, że mam do czynienia z kolejnym
audiofilem-zboczeńcem.

Ale - wracając do .mp3 - utrata jakości związana ze stratną kompresją w sposób
wystarczający IMnsHO maskuje obcięcie pasma do 16 kHz. Pokusiłbym się nawet na
stwierdzenie, że obcięcie pasma może mieć nawet pozytywny wpływ na odbiór muzyki
z mp3.

--
RoMan (2:484/88_at_fidonet.org)
mailto:roman_at_silesia.pik-net.pl