Re: trzeszczy monitor

Autor: Zbig (zbxxx_at_friko4.onet.pl)
Data: Tue 10 Nov 1998 - 22:34:07 MET

JacGro wrote:

> Czy to normalne, że monitor 17 cali wydziela z siebie dziwięki (jest to
> monitor bez głośników) w rodzaju odgłosu słabego wyładowania elekrycznego
> przy gwałtownych, zmianach jasności na ekranie (np. kiedy wskakuje
> wygaszacz)?

Jako elektronik mogę wyrazić opinię, że efekt "trzeszczenia", znany
zapewne wielu użytkownikom monitorów i także telewizorów jest po prostu
normalny. Zwykle, w momencie wyłączenia urządzenia następuje
rozładowanie ładunków elektrycznych nagromadzonych w kineskopie na
iskrownikach stanowiących element gniazdka. Te rozładowania to włanie
słyszalne trzaski (zależnie od konstrukcji kinola i iskrowników mogą być
bardziej lub mniej słyszalne).
Wyładowanie te następują nie tylko przy wyłączeniu, ale też, ogólnie
rzecz biorąc, przy okazji każdej gwałtownej zmiany warunków pracy
kineskopu: np przy zmianie jasnśoci, częstotliwości odwieżania itp.
Większoć dużych lelewizorów zatrzeszczy jeli np. przełączymy a tv na
wejcie video, na którym nie ma sygnału (gwałtowne wygaszenie ekranu). To
samo zrobi wiekszość monitorów przy uruchomieniu trybu ms-dos na pełnym
ekranie, jeli tapeta w windzie była dosyć jasna.
Efekt ten nasila się wraz z wielkością bańki - większa powierzchnia
anody = większy zgromadzony ładunek elektryczny.

Czołem,
Zbig.

P.S. Proszę nie pytać co to jest anoda ani czym się różni elektron od
elektrody...