Re: BH6/wiatrak/temperatura/dziwny jest ten swiat :-)

Autor: Marek Jasinski (elfi_at_friko3.onet.pl)
Data: Mon 02 Nov 1998 - 10:32:02 MET

Creavis napisał(a) w wiadomości: ...
> Zastanawiajacy tytul prawda? Ano, moze, ale przestanie byc po tym co
napisze.
> Otoz wszedlem niedawno w posiadanie Abit'a BH6
Ja ponad miesiąc temu...

>oczywiscie balerona 300A
Ja 333...

>i krece go sobie na 450 (2.3v).
Ja 416 (2.0v)...

>Temperatura plyty (jedyna jaka da sie na BH6 zmierzyc....)
>oscylowala w granicach 40C
Raz taką miałem ale w pokoju było ze 25C a jeszcze miałem kartę video która
nieźle grzała...

>totez nie przejmowalem sie ani troche. Niemniej, od
>przybytku glowa nie boli, czyli wymyslilem sobie, ze jeszcze jeden
>wentylatorek by
>nie zaszkodzil.
Ja tak samo pomyślałem...

>Skoczylem wiec do miasta ...
>Racja mysle, chrzanie czujnik ...
>Kupilem wiatrak i oto co sie dzieje po powrocie do domu i >zamontowaniu
wiatraka w obudowie:
>temperatura plyty zaczela ROSNAC w zastraszajacym tempie!!!...
Tego już nie mogę pojąć! Wskoczyłem na stryszek i rozkręciłem jakiegoś 286.
Wyjąłem zasilacz i wiatrak. Podlutowałem odpowiednio kabelki i po uprzednim
przykręceniu wiatraka do obudowy podpiąłem w miejsce doń przeznaczone
(tak,tak, do wspominanego przez Ciebie 3-pinowego złącza). W pokoju było
około 20C. Płyta pokazywała 30C (komp chodził od rana). Po uruchomieniu
wiatraka temperatura płyty po jakichś 5 min. OBNIŻYŁA się do 26C. A wiesz
dlaczego nie niżej? Bo debil który projektował obudowę wykonał miejsce na
wiatrak tylko zapomniał o dziurkach w plastyku z przodu i teraz to powietrze
jakoś mi się przewala i ucieka gdzieś jakąć szparą z dołu kompa. Jak by były
dziurki to byłaby lepsza cyrkulacja i jeszcze niższa temperatura.

>Aha-zauwazylem jeszcze niewielki (z 3700 do 3500rpm) spadek predkosci
wentylatora na procku.
A u mnie jak dawał 4800 tak daje (się obraca)...

>Aha-no i pytanie podstawowe: moze ktos ma pojecie gdzie sie w >Polsce
dorwac do wentylatora do obudowy z 3-pinowa wtyczka?
>Gosc w ktoryms sklepie mowil...
To i tak nieźle trafiłeś bo u mnie wywalają gały na pytanie o wiatraku do
obudowy z kontrolą obrotów.(!) Niestety trudno to zdobyć, ja też się
poddałem i zamontowałem taki bez kontroli (od zasilacza z 286!)

Aha... Wiatraczek 12V i 0,08 A czyli ... standard.
A teraz się zastanawiam czy ja mam dobrą płytę czy zepsutą ale tak
schrzanioną, że przypadkiem działa dobrze?
Żeby dać wam więcej do myślenia powiem, że na moim obecnym zestawie (od
kilku tygodni:BH6, Cel333_at_416, 96MB, IBM6.4, AWE64, AVER TV & WIN98 od
niedawna: TNT) nie zdarzyło się aby padła bez powodu WINDA. Mam na myśli
taki pad po którym trzeba zrestartować kompa a nie instalować Windę.
Instalacje windy od początku mojej działelności (połowa 97) policzę na
palcach dwóch rąk. W większości zresztą instalki związane były ze zmianą
sprzętu. Nie wierzycie? Mało mnie to obchodzi! Moje motto brzmi: jeżeli
złożysz sprzęt z porządnych elementów to musi (i będzie) chodzić
bezproblemowo.
Wcale nie trudno dowiedzieć się co jest dobre. Tylko nie w sklepach
komputerowych! Tam albo sprzedawcy mają zielone pojęcie o tym co sprzedają
albo sprzedają co akurat mają. W tym przypadku najlepszym wyjściem jest TA
GRUPA czyli doświadczenie użytkowników.

Dobra! Kończę! Wybaczcie jeżeli kogoś obraziłem lub zanudziłem ale nieraz
dobijają mnie głosy użytkowników którym coś działa całkiem odmiennie niż
powinno lub upierają się, że np: Winda jest do dupy. Creavis! Ostatnie
zdanie nie było dla Ciebie. Nie gniewaj się. Wynikło z przeczytania
następnego posta w którym P.Mikosz opisuje ten sam efekt u siebie (wzrost
temperatury płyty po zamontowaniu wiatraka). Czy macie powalone płyty? O! a
u mnie już 25C.

Ogólnie: słabo mi! Nawet nie wiem co wam radzić! Ale z tego co piszecie da
się z tym spokojnie żyć czego sobie i wszystkim życzę.

Pozdrawiam!
Marek Jasinski
elfi_at_friko3.onet.pl