TNT inaczej ... (dlugie)

Autor: Vindex (vindex_at_friko.onet.pl)
Data: Sat 24 Oct 1998 - 23:57:07 MET DST

W koncu dostalem mojego testowego Viperka 550 (poprzedni poszedl do
Krisa :) wiec raznie zabralem sie do testow. Karta na poczatku wywarla
na mnie dosc ... dziwne wrazenie. Przy defaultowych ustawieniach (90
MHz core i 132 MHz RAM (?????)) karta wieszala sie po mniej wiecej 5
-10 minutach pracy w 3D. Pomoglo zmniejszenie zegara pamieci do 110
MHz ale i tak chip grzal sie tragicznie. Dopiero zamontowanie
wiatraczka rozwiazalo problem. Karta pracuje stabilnie maksymalnie
przy 105 MHz core i 125 MHz RAM - powyzej zdarzaja sie zwisy.
Generalnie praca bez wiatraczka nie jest zalecana. Co do jakosci
obrazu 2D - to pierwsza karta o ktorej moge powiedziec ze dorownuje
jakoscia kartom Matrox'a. Moze jest jakas roznica w jakosci obrazu w
rozdzielczosciach ponizej 1280/1024 ale ja jej nie zauwazam. W
wyzszych rozdzielczosciach jest roznica ale minimalna - najbardziej
widoczna w 1600/1200. Poczatkowo mialem do tej karty podejscie podobne
do Kris'a ale po obejrzeniu paru gier przy ustawieniach max.
performance doszedlem do wniosku ze obraz 3D jest ... hmmmm ... dosc
kiepski. Po ustawieniu opcji na max. quality (trilinear + full AA i
pare innych drobiazgow) obraz wyraznie sie poprawil a roznica w
szybkosci byla minimalna (maksymalnie ok 5%). Jakosc obrazu plasuje
sie miedzy V2 a G200 ale biorac pod uwage ze jest to dosc waski
przedzial to wnioski nasuwaja sie same. Zdziwila mnie jednak jedna
sprawa - klopoty z grami na OpenGL w rozdzielczosciach 1024/768 i
wyzszych. Przy wylaczonym vsync i timedemo 1 obraz jest tak porwany ze
w zasadzie nie da sie grac - nawet ogladac ciezko. To pewnie wina
driverow - w koncu dosc wczesnych. Poza tym problemem nie udalo mi sie
znalezc innej wady. Co do jakosci sterownikow - wersja 0.36a NVidii
jest duzo lepsza od driverow do Rivy 128. Jest duzo stabilniejsza -
jedynym problemem jest nadal to debilne wylaczanie polskiej klawiatury
(kiedy oni sie wreszcie naucza ze jest taki kraj jak Polska ...).
Oczywiscie w porownaniu z driverami Matrox'a maja wiele brakow ale to
w koncu drivery generic - szkoda ze drivery Diamond'a sa tak kiepskie
(malo stabilne i wolniejsze). W zasadzie po zastosowaniu kilku
programow dodatkowych (powerstrip, vscreen) mozna uznac ze ma sie 90%
funkcjonalnosci driverow matrox'a - tyle ze trzeba za to zaplacic ...
Jeszcze jeden drobiazg - powerstrip twierdzi ze TNT pracuje w trybie
DMA AGP. Jest on gorszy od DIME (wolniejszy) i naprawde nie rozumiem
czemu NVidia zdecydowala sie na niego (chyba ze to wina
driverow/powerstripa). Kolejna sprawa - po zmianie pamieci z CAS 3 na
CAS 2 karta zyskala na wydajnosci jakies 5% (dla porownania G200 tylko
ok. 2% a V2 prawie wogole). OK - po dluzszym przynudzaniu :) troche
wynikow:

C333 @ 416, 128 MB SDRAM CAS2, ASUS P2B
Diamond Monster2 8MB (najnowsze drivery creative'a), Millenium G200 SG
(drivery 4.26b2) i Diamond Viper 550 (drivery 0.36a NVidii).
Wszystkie karty ustawione nna 100 MHz core (w wypadku Vipera pamieci
ustawione dodatkowo na 120 MHz)

Testy 3D
                        Monster 2 8MB Viper 550 Millenium G200
SG

Incoming
        640/480 95.35 103.23 85.64
        800/600 69.43 92.58 59.62
        1024/768 57.81 42.57

Turok
        640/480 139.9 156.6 120.4
        800/600 85.2 126.2 72.7

Q2 3.17
demo1
        640/480 104.1 92.1
        800/600 76.1 72.2
crusher
        640/480 55.8 53.1
        800/600 41.4 50.8
massive
        640/480 79.3 69.2
        800/600 62.5 63.8

W testach crusher i massive wyniki dla V2 12MB powinny byc wyzsze

Testy 2D
Winbench 97 1024/768 16b
Bussines 175.3 162.1
HighEnd 91.1 91.0

Speedrate 1465.0 1320.0

Dla mnie duzym zaskoczeniem byly wyniki testow 2D. Pierwszy raz jakas
karta dorownala G200 (a nawet ja pobila w tescie bussines i ci za tym
idzie speedrate). Jest to pierwsza karta w wypadku ktorej musze sie
powaznie zastanowic nad dalszym posiadaniem G200 :). Osobiscie optuje
jednak za Creative'em - roznic w wydajnosci w zasadzie nie ma zadnych
a jest tansza o 100 zl i dodatkowo w zestawie jest Incoming, Forsaken
i Scala MM 200 SE. Karte udostepnila mi do testow firma DevCom z
Katowic (tel 032 592719). Sorry jesli komus taka reklama przeszkadza
ale obiecalem im ze o tym wspomne

Pozdrowienia

Vindex