Re: Prawo i komputer

Autor: Robert Lukasz (rlukaszXYZ_at_polbox.com)
Data: Fri 09 Oct 1998 - 00:22:03 MET DST

"MKN" <mkak_at_alpha.net.pl> wrote:

>O ile wiem - oczywiscie to może nie byc nic warte - to rekojmia dziala w
>okresie 1 roku od zakupu a nie przez 1 rok od zakupu. Jest to drobna
>roznica.
Hm niech Ci będzie, to inaczej brzmi ;-)
Dokładniej:
"Art. 568. § 1. Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają
po upływie roku, a gdy chodzi o wady budynku - po upływie lat trzech,
licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana."

>A co to znaczy "niezwlocznie wade usunac ?" Ma termin scisle okreslony i to
>sa dwa tygodnie, o ile umowa gwarancyjna (nie rekojmia) nie zawiera innego
>zapisu, przyjetego przez podpisanie tej umowy przez kupujacego.
niezwłocznie znaczy niezwłocznie.
Sąd Najwyższy jeszcze w latach 70-tych wyjaśnił że niezwłocznie
oznacza BEZ ZBĘDNEJ ZWŁOKI, nie później niż 14 dni. Stąd teraz
pokutuje że niezwłocznie=14 dni. To nie jest to samo...
Nie ma innego zapisu bo rękojmię przewiduje Kodeks Cywilny (w
powołanych już przeze mnie przepisach).

Natomiast gwarancja to dobra wola wystawcy dokumentu gwarancyjnego.
Bez jego znajomości w konkretnej sprawie nie ma co dyskutować.

> Miedzy
>innymi dlatego, ze strony w umowie gwarancyjnej umawiaja sie co do pewnych
>warunkow realizowania reklamacji rekojmia dziala poza ta umowa, ale nie
>jednoczesnie i nie tak samo.
Wydaje mi się że nie odróżniasz rękojmi od gwarancji
Ja pisałem o rękojmi.
Od grudnia 1996 r. rękojmia nie zależy od gwarancji.

> Inaczej ta pierwsza nie mialaby po prostu
>zadnego sensu. Dlatego po wyczerpaniu gwarancji konsument ma jeszcze ochrone
>rekojmi, nawet wtedy, gdy gwarancja dzialala przez rok.
Hmm, tak było w 1996 i wcześniej, teraz jest inaczej.
Zobacz np. art. 579 kc.
"Art. 579. Kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za
wady fizyczne rzeczy, niezależnie od uprawnień wynikających z
gwarancji."

>Kiedys duzo na te tematy czytalem, bo robili mnie w rogi co rusz to jacys
>cwani handlowcy. Jakos zawsze wyszedlem na swoje. A te moje nic niewarte
>informacje wyczytalem ok. 1 tygodnia temu w calkiem powaznym pismie. Jezeli
>cos podalem niezbyt szczegolowo od strony prawniczej, to I'm sorr winettou.
Lepiej poczytaj jeszcze,
Zobacz czy pismo w miarę świeże... :-)

PS
Jestem na III roku aplikacji radcowskiej, za 2 tygodnie egzamin :-(
Na dalszą dyskusję w temacie rękojmi zapraszam na priv...

--
Robert Lukasz
rlukasz_at_geocities.com	     rlukasz_at_polbox.com