Re: czy procesor sie zuzywa?

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Tue 08 Sep 1998 - 10:31:39 MET DST

On Mon, 07 Sep 1998 13:24:11 +0200, Robert Marchewka <rmar_at_polbox.com>
wrote:

>Faktycznie jeżeli procesor pracuje długo w wyższej temperaturze to
>zwiększa się szybkość elektromigracji, czyli przenoszenia materii przez
>pršd elektryczny, co w efekcie może doprowadzić do przepalenia połšczeń
>między elementami. Szybciej zachodzš także zjawiska dyfuzyjne w złšczach
>tranzystorów.Jednak najbardziej niebezpieczne jest podnoszenie napięć
>zasilania, ponieważ pojawia się ryzyko przebić w elementach procesora i
>miejscowego przegrzewania struktóry.

Z ta elektromigracja to mocno trzeba przegrzac aby zauwazyc istotne
roznice - krzem jako taki przewodzi dobrze cieplo, obudowa chyba
jeszcze lepiej (metalowo - ceramiczna, z plastikami ciut gorzej ale
nie calkiem). Wazne zeby dobrze chlodzic.
Ryzyka przebic w zakresie napiec do 5V raczej bym sie nie obawial -
nie dotykalem co prawda dokladnie tych technologii w ktorych
wykonywane sa Intele i AMD-ki ale pare wolt zapasu kazda z technologii
unipolarnych zwykle ma. Glownym ogranicznikiem zasilania jest energia
tracona w procesorze - przy czym nie jest prawda (a wynika to chocby z
wielokrotnie prowadzonych przeze mnie symulacji dzialania inwertera
CMOS dla konkretnych technologii) ze zwiekszanie napiecia zasilania
zwieksza moc wydzielana - niekiedy daje sie zaobserwowac lokalne
minimum mocy wydzielanej w zakresie napiec gwarantujacych poprawna
prace statyczna ukladu i sensowne czasy przelaczania - tak wiec za
malo jest rownie zle jak za duzo...

Darek