Re: czy procesor sie zuzywa?

Autor: Robert Marchewka (rmar_at_polbox.com)
Data: Mon 07 Sep 1998 - 13:24:11 MET DST

sir Pawian wrote:

> czolem, gryzie mnie takie zagadnienie - w jaki sposob daje znac o
> sobie zuzycie procesora na skutek przetaktowania i zbyt wysokiej
> temperatury pracy? czy przepalaja sie wtedy te miliony tranzystorow w
> srodku czy cos innego sie zuzywa? czy on wtedy spowalnia czy moze
> czesciej sie zawiesza?

Faktycznie jeżeli procesor pracuje długo w wyższej temperaturze to
zwiększa się szybkość elektromigracji, czyli przenoszenia materii przez
pršd elektryczny, co w efekcie może doprowadzić do przepalenia połšczeń
między elementami. Szybciej zachodzš także zjawiska dyfuzyjne w złšczach
tranzystorów.Jednak najbardziej niebezpieczne jest podnoszenie napięć
zasilania, ponieważ pojawia się ryzyko przebić w elementach procesora i
miejscowego przegrzewania struktóry.
   Procesor, jeżeli ruszył i nie jest przegrzany, będzie działał (chyba
że ni) aż do momentu gdy będzie przestarzały.

    Z życia wzięte:
1. Podkręcone Intel 486DX2/66 na 80MHz działa od trzech i pół roku.
2. Cyrix 486DX2/66 normalnie na 3,2V po podkręceniu i podniesieniu
napięcia na 5V padł, ale działa przy 50Mhz na 3,2V.