Re: HELP! - EMM386 error 12

Autor: Andrzej P. Wozniak (remove.usher_at_polbox.com)
Data: Wed 29 Jul 1998 - 00:37:01 MET DST

R. S. napisał(a) w wiadomości: <35AB8F19.11F9_at_pbg.pl>...
Andrzej P. Woźniak wrote:
[...]
>Z tego co pamietam, to chodzilo o emm386.exe z DOSa 5.0, ew.
>ktorys Windowsow. Za wersje nie recze, ale na pewno byl do tego
>jakis fix (modyfikowal emm'a). Tyle ze jak dzialalo i nagle
przestalo,
>to chyba to nie to. z CMSem i shadowami warto powalczyc - moze
>jakis user cos tam grzebal.

W DOS-ie 5.0 to był chyba EMM386.SYS i kategoryczny zakaz jego
używania. Żadnego fixa sobie nie przypominam. Natomiast o EMM386.EXE z
DOS-a starszego niż 6.22 cytuję:

1) za firmą Compex
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

There is a bug in EMM386.EXE up to DOS 6.20 that causes the system to
hang
when is loaded together with ENPCI.COM. A new EMM386.EXE in DOS 6.21
and
above has fixed this problem.

2) za firmą SMC:
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
EMM386 MEMORY-MANAGEMENT UTILITY

EMM386 v4.48 or Earlier

If you are using EMM386 v4.48 or earlier (provided with DOS v6.21
and earlier), upgrade to EMM386 v4.49 by obtaining DOS v6.22 or later,
or use a different memory manager. Otherwise, incompatibilities in
EMM386 may cause your computer to hang when a LAN driver attempts to
load. To determine your DOS version, type VER and press Enter at the
DOS prompt.

Memmaker and EMM386

Using the DOS v6.21 or v6.22 Memmaker program may cause system
reboots. Selecting Memmaker's Aggressive memory scanning option will
cause Memmaker to specify HIGHSCAN as an option parameter to EMM386
in the CONFIG.SYS file. The HIGHSCAN option may cause EMM386 to map
memory into the F000:0 BIOS space used by the system BIOS. In this
instance, EMM386 does not recognize that the BIOS may be using the
entire 64 KB range from F000:0 to F000:FFFF. To resolve this problem,
do not select the Aggressive memory scan option on Memmaker.

3) za firmą Katron (KTI)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
      Using the PCI Lan Adapter in some PCI bus system

   Some PCI bus computers running MS-DOS EMM386, may trap and halt
when PCI
   drivers are loaded. This is a known incompatibility between EMM386
   and some PCI BIOS implementations. To prevent this problem, run
EMM386
   version 4.49 or later. Version 4.49 is shipped with MS-DOS 6.22
and is
   available from Microsoft on CompuServe.
===============================
Jak widać z cytatów, chodzi o kiepskie zarządzanie pamięcią w
wykonaniu M$, zatem należy:
1) uruchamiać EMM386.EXE z parametrem NOEMS;
2) używać parametru X="obszar pamięci roboczej karty sieciowej", np
X=C800-CBFF, jeśli w NET.CFG stoi Mem C8000;
3) _nie_ używać parametru HIGHSCAN;
4) na wszelki wypadek można dopisać X=F000-FFFF, a nawet X=EF00-FFFF
na płytach PCI;
5) oczywiście używać EMM z DOS-a 6.22 lub nowszego; EMM z
WfW3.11(pl)/Win3.1(pl), DOS-a 6.21/6.20 lub wcześniejsze w żadnym
wypadku; dla lepszej współpracy brać do pary odpowiednią wersję
HIMEM.SYS;
6) i jeszcze rady z DOS-owego README.TXT:
 - wywalić zbędne sterowniki i programy rezydentne;
 - zmienić ich kolejność ładowania;
 - zmniejszyć do minimum parametry ładowanych programów (np. spróbować
Brequest z /D:10000 zamiast /D:20000);
 - zwiększyć obszar dla stosu dodając w CONFIG.SYS linię
STACKS=18,512.
Z własnego doświadczenia wiem, że takie wywałki jak omawiana zdarzają
się dopiero przy większym obciążeniu połączenia, np. przy
otwieraniu/zamykaniu programu, kiedy EMM próbuje wepchnąć pliki gdzie
się da. Niestety, podobnie będzie przy niepewnym sprzęcie, np. źle
osadzonej pamięci czy zacierającym się wiatraku na procesorze. Objawy
są więc niespecyficzne i bardzo upierdliwe przy usuwaniu.

--
Pozdrawiam - Regards
Andrzej Wozniak  - usher_at_polbox.com