Re: Kompresja mp3

Autor: Grzegorz Szysz/lo (znik_at_wbc.lublin.pl)
Data: Sun 19 Jul 1998 - 11:43:15 MET DST

"Maciek Dobrzanski" <macko_at_pds.net.pl> wrote:

>- wyciecie wszystkiego co jest powyzej jakiejs czestotliwosci (tzn. mimo, ze
>jest 44kHz (czyli w rzeczywistosci 22kHz) to i tak powyzej 17kHz wszystko
>jest wywalane (wartosc wzialem znikad bo nie wiem jaka jest na prawde)

jesli kompresujesz Xing compressorem lub mp3 compressorem to prawda.
taki dzwiek jest za przeproszeniem do du..

>- podzielenie calego pliku na male klatki (tak jak w filmie)
>- do kazdej klatki dobranie najlepszego algorytmu kompresji (dlatego sie
>potwornie dlugo kompresuje, bo musi sprawdzic wszystkie mozliwosci)

>C'ya,
>Macko

to nie tak. kazda klatka jest rozkladana na szereg fouriera (transformata FFT).
sa wycinane czestotliwosci, o najnizszych akustycznie amplitudach, ktore
sa najmniej slyszalne. btw, czesto sie zdaza ze wycina sie 'dziury' w ktorych
nic nie ma. w takim szczegolnym przypadku nie ma strat jakosci :)))

btw. w kompresji jpg czy mpg video, tez sa wykorzystywane FFT. lecz w JPG
na malych kwadratach ekranu, wycinane sa najwyzsze czestotliwosci (2 wymiary).
zas w MPG dochodza informacje z poprzednich klatek, dzieki czemu mozna wyciac
wiecej.