Re: DVD.... no to jest ta revolucja?!

Autor: Piotr Sobczak (piotrs_at_tch.com.pl)
Data: Tue 14 Jul 1998 - 15:19:06 MET DST

Phenomen napisal (-a) :

> Wiem ze jest 6 roznych rodzajow plyt....
> Nie wiem czy to odpowiednia grupa... ale moze...
> Czy wszystkie 6 sa w ntsc?

Nie, w zaleznosci od regionu masz odpowiednia wersje NTSC lub PAL.

> Jak to jest z pojemnascia plyty.... Bo nie wyobrazam sobie np.
> Braveheart na DVD...Chyba ze z odvracaniem strony... ale to raczej
> odpada.

Pamietaj, ze nosnik DVD ma na jednej stronie dwie warstwy. Nie widzialem
jeszcze filmu DVD na tyle dlugiego zeby nie zmiescil sie na jednej stronie
(dwie warstwy). Mialem za to film na krazku z ktorego po jedniej stronie
film byl w wersji telewizyjnej (format 4:3) a z drugiej w kinowej (firmat
16:9).

> do tego chcialbym sie dowiedziec jak sprawuje sie obraz na telewizorze
> przy posrednictwie karty video w kompie?

Np w takiej karcie STB DVD Theater (karta PCI, dekoder MPEG-2 z wyjsciem
audio AC-3) masz wyjscia composite i S-Video, do tego pierwszego podlaczas
zwykly telewizor 4:3 a do S-Video szerokoekranowy (16:9)
Oczywsicie na S-Video jest rewelacja ale na zwyklym telewizorze tez jest
super, duzo lepiej niz VHS (a nawet S-VHS). Karta video nie ma tu nic do
tego poniewaz sygnal telewizyjny generuje karta dekodera i to od niej zalezy
jakosc obrazu na TV.

> Zdaje sie ze interfejs w kompie ma o wiele wiecej mozliwosci, dlatego
> tez przyszlo mi do glowy ze ludzie pewnie sie podziela.... na tych co
> nie maja kompa i kupuja niezalezny za 30 baniek i na tych z kompem +
> 13 baniek (np. zestav Encore)

Dobry odtwarzacz domowy DVD kosztuje ponizej 2000 PLN w salonie czyli w
cenie magnetowidu VHS HiFi. Taki odtwarzacz ma stereo analogowe ale brak mu
AC-3, takie z AC-3 kosztuja okolo 3000 PLN (do tego trzeba miec jeszcze
amplituner z AC-3 w wiezy i odpowiednia ilosc kanalow i glosnikow zeby to
wykorzystac). W tej chwili komplet karta+naped (STB DVD Theater i DVD-ROM
Hitachi GD-2000) do PC kosztuje okolo 900 PLN netto.

> Ale jest to jedno pytanie.... Czy brak mozliwosci zapisu na plycie
> ,przypadkiem nie przeszkodzi DVD w wyparciu starych dobrych tasmowek?

A czy CD-Audio wyparlo kasete magnetofonowa CC? Pozatym szykuje sie DVD-RAM
choc nie wiem czy pojawia sie jako urzadzenia domowe. Nie chodzi mi tu o
cene samego napedu DVD-RAM ($400) ale do tego trzeba kawal sprzetu zeby w
czasie rzeczywistym kodowac w formacie MPEG-2 i nagrywac, to w tej chwili
kosztuje (za)duze pieniadze.

Piotrek