Re: Kompresja mp3

Autor: Adam \ (adam_at_nautilus.com.pl)
Data: Mon 13 Jul 1998 - 19:13:12 MET DST

Maciek Dobrzanski wrote:

> Najprosciej:
>
> - wyciecie wszystkiego co jest powyzej jakiejs czestotliwosci (tzn. mimo, ze
> jest 44kHz (czyli w rzeczywistosci 22kHz) to i tak powyzej 17kHz wszystko
> jest wywalane (wartosc wzialem znikad bo nie wiem jaka jest na prawde)

 Nie prawda. Kodowane jest cale pasmo (22kHz), chyba ze uzywasz
kiepskiegokompresora.

> - podzielenie calego pliku na male klatki (tak jak w filmie)

 To jest stosowane tylko po to zeby mozna bylo kontynuowac odtwarzaniemuzyki w
przypadku utraty 1 lub wiecej klatek (ang. frames, wiec raczej
chodzi o ramki).

> - do kazdej klatki dobranie najlepszego algorytmu kompresji (dlatego sie
> potwornie dlugo kompresuje, bo musi sprawdzic wszystkie mozliwosci)

 Tez nie prawda. Algorytm jest tylko jeden. Najpierw dokonuje sie konwersji
sygnalu zdefiniowanego w czasie (czyli muzyki) na sygnal zdefiniowany
czestotliwosciowo (transformata Fouriera lub Cosinusowa). Nastepnie
wykorzystujac niedoskonalosc ludzkiego ucha, wyrzuca sie czestotliwosci
tlumione w danym momencie przez inne czestotliwosci (bynajmniej nie chodzi
tu o obciecie pasma do np. 16kHz). Np. jezeli w danym momencie wystapi
silny sygnal o czestotliwosci 1kHz, to wytlumi on sygnal o czestotliwosci
np. 1.2kHz (czlowiek go po prostu nie uslyszy). Wiec mozna taki sygnal
spokojnie wyrzucic.