Re: Hilfe -- PIORUN !!!

Autor: Maciej Kacmajor (m.kacmajor_at_energetyka.elblag.pl)
Data: Thu 04 Jun 1998 - 10:40:28 MET DST

Arkadiusz Soroka napisał(a) w wiadomości: ...

>Niestety nie moge sie z tym zgodzic. Tez jestem z Torunia i przezylem ta
>burze (a byla niezla). Piorun przylozyl prawdopodobnie w nasz bydynek i
>efekty sa oplakane - pomijajac inne uszkodzenia - padl w drzazgi SUN
>Sparc Station 5 podtrzymywany UPS-em. Natomiast router podlaczony przez
>listwe chodzi bez problemu, tyle ze jego monitor stracil synchronizacje i
>modem zewnetrzny (tez przez listwe) prawdopodobnie dokonczyl swoich dni.
>Tak wiec nie ma reguly, ze listwy sa dd a UPS cacy.

[ciach]

A ja się nie mogę zgodzić z kolegą bo i listwy i UPS-y są do dupy przy takim
prądzie piorunowym, bo nie są w stanie wtrzymać takich przepięć, listwa i
UPS mogą służyc jako ochrona przeciwprzepięciowa ale dopiero w trzecim
stopniu tej ochrony, niestety bez dobrej instalacji ochronnej
wielostopniowej oraz dobrej odgromówki przy takich bezpośrednich
wyładowaniach listwa i UPS nie jest w stanie odprowadzić tak prądów. Jedynym
ratunkiem jest jak już pisałem wielostopniowa instalacja odgromowa i
przeciwprzepięciowa od każdej strony tj. sieci elektrycznej i sygnałowej TV,
Telekom, no ale jest to na tyle drogie(zwłaszcza odgromniki i ochronniki),
że raczej w mieszkaniach się takich instalacji nie stosuje. Dlatego
pozostaje albo liczyć na to, że pioruny nie często walą bezpośrednio w nasz
budynek czego wszystkim i sobie życzę, albo wyłączać urządzenia podczas
burzy (od strony sieci elektr. i sygnałowej).

Pozdrawiam

Maciej A. Kacmajor
e-mail: m.kacmajor_at_energetyka.elblag.pl
www: www.hyperreal.art.pl/noname