Re: co to jest UNIX?

Autor: Grzegorz Szysz/lo (znik_at_wbc.lublin.pl)
Data: Mon 11 May 1998 - 09:47:47 MET DST

Mateusz Slaski <mateuszs_at_kompit.com.pl> wrote:

>A pierwszym co sie zapatrzyl byl Linus Torvalds, jak sama nazwa
>wskazuje: Linux = Linus + UNIX

zdaje sie ze ta nazwa powstala ciut pozniej, podczas realizacji
pomyslu, ujednolicenia linuxa z unixem. linux to poczatkowo byl
wielozadaniowy kernel, i w zasadzie tylko tyle. xfree dolaczylo pozniej,
po ujednoliceniu z unixem.

>To ze byl pisany od zera to wiem, ale ... Ale olbrzymia ilosc
>rozwiazan zwiazanych z ksztaltem systemu czy rozwiazania takie jak
>system plikow wywodza sie z UNIX'a owszem moga byc pisane od nowa
>ale opieraja sie na tych samych zalozeniach i podobnej ideii.

zdaje sie ze jedynymi wspolnymi zalozeniami sa:
1.dluuugie nazwy
2.brak przyporzadkowania liter do dyskow
3.urzadzenia widziane jako pliki specjalne

i to wszystko. czy da sie wymyslec wiecej, jesli chodzi o najbardziej
podstawowe podstawy ? (takie maslo maslane:)

>reszta w ksiazkach poswieconym systemom UNIX'owym wymieniany jest
>Linux, a z tego co zdazylem wyczytac w ksiazce "UNIX -
>Administracja systemu" pani AEleen Frisch to Linux jest normalnym
>systemem UNIX.

teraz tak, poczatkowo nie. to ze linux ma wszelkie cechy unixa,
wcale nie swiadczy ze jest bezposrednim potomkiem linuxa.
(ps: teoria ewolucji sie klania :)

>Przeciez standart POSIX wdrazany w Linuxie jest
>standartem systemow UNIX'owych [jak sie myle to prosze o
>sprostowanie].

owszem. tyle ze sam POSIX tez powstal w pozniejszym okresie rozwoju unixow.
posix to potrzeba chwili, polegajaca na ujednoliceniu coraz to nowych
rozwiazan systemowych, ktore sie pojawialy w poszczegolnych odmianach unixa.
poza tym posix nie jest jedynym standardem. swego rodzaju bastionami
unixa sa odmiany zgodne z BSD, oraz z Sys.V . lecz te nazwy trudno jest
zakwalifikowac jako standardy, gdyz te bastiony sie ciagle rozwijaja.

>Owszem jadro, demony i inne oprogramowanie
>systemowe zostaly napisane od zera z pominieciem kodu UNIX'a [na
>ile pominieto oryginalny kod to nie wiem], ale nie zmienia faktu
>ze UNIX to "tata" Linuxa jak nie "biologiczny" ;) to przynajmniej
>"chrzestny" ;)) albo ze to "ojczym, co go wychowal od malego" ;)))

oj nie nie nie. to nie tak :) linux jest tak samo podobny do unixa,
jak ty do swojego odbicia w lusterku. to wyglada dokladnie tak samo,
ale to nie jest to samo, lecz cos zupelnie innego.

><<->> Mateusz Slaski <<->>

no. starczy na dzisiaj tych "phiphlosoficznych" glupot :)