Re: Zaklocenia podczas odtw. wavow

Autor: Adam Łuszczewski (wolf_at_farm.amwaw.edu.pl)
Data: Thu 16 Apr 1998 - 14:36:03 MET DST

> [...]
>(minimalizacja
>lub maksymalizacja okienka) lub uruchamiam nowy program to wchodza
>jakies
>zaklocenia (pykniecia). Zauwazylem, ze ma to w sumie maly zwiazek z
>mieleniem po dysku,
>a bardziej z "odrysowywaniem" okienek na ekranie. Zauwazylem rowniez, ze
>skala
>zaklocen odtwarzania wavow zmniejsza sie przy zmniejszeniu
>rozdzielczosci i ilosci
>kolorow (np. do 256).
>Probowalem ustawiac rozne bufory dla wava (od 2 do 9 sekund) nic to nie

Prawie sam sobie odpowiedziałeś.
Odtwarzanie wav-ów (a także i innych plików muzycznych, np.: mod,
mp3) nierozerwalnie wiąże się z ogromną konsumpcją pamięci
operacyjnej. Uruchamianie nowych okienek oraz wszelkie operacje na
nich również są związane z zapełnianiem nowych komórek pamięci lub
zmianą ich zawartości.
Wyjść z tej sytuacji jest kilka :

1) Zapisuj swoje pliki z sample rate11025, w formacie 8-bit mono (co
jest pomysłem najgorszym, bo co prawda wyeliminujesz "pykanie", ale
jakość dźwięku będzie beznadziejna)

2) Zainstaluj sobie program do obsługi i emulacji pamięci (np.:
MagnaRAM). To powinno trochę poprwaić kwestię "pykania", pod
warunkiem, że nie będziesz za dużo rzeźbił na dysku w trakcie
odtwarzania (MagnaRAM itp. programy emulują pamięć operacyjną,
korzystając miedzy innymi z wolnego miejsca na dysku twardym)

3) Dokup sobie trochę pamięci RAM. Jest to chyba najrozsądniejsze
wyjście tym bardziej, że ceny pamięci RAM są dosyć niskie (już poniżej
100 zl możesz sobie kupić 16MB EDO RAM-u)

4) Unikaj formatu WAV, bo pliki te chć jakość dźwięku mają chyba
najlepszą ze wszydtkich formatów, to jednak są strasznie duże i przy
odtwarzaniu komputer często "wymięka". Już lepiej odtwarzać MOD-y
(choć też są pamięciożerne)

Jeżeli tak bardzo lubisz WAV-yi, to zgraj je sobie na kompakt i z
niego odtwarzaj, wtedy problem z małą pamięcią parawie nie istnieje.

>Testowalem to zjawisko na roznych kompach z W95 - wszezie to samo.
>
>Czy isnieje metoda na eliminacje takich zaklocen? Czy mozna podwyzszyc
>priorytet
>odtwarzania?

Można, ale nie zawsze to pomaga (a czasem i szkodzi)

                                        <Wolf>

Medical Academy Faculty of Pharmacy
        Adam Łuszczewski

e-mail: <wolf_at_farm.amwaw.edu.pl>