Re: Zaklocenia podczas odtw. wavow

Autor: Zbigniew Klos (zklos_at_lucent.com)
Data: Thu 16 Apr 1998 - 15:37:14 MET DST

Adam Łuszczewski wrote:

> Prawie sam sobie odpowiedziałeś.
> Odtwarzanie wav-ów (a także i innych plików muzycznych, np.: mod,
> mp3) nierozerwalnie wiąże się z ogromną konsumpcją pamięci
> operacyjnej. Uruchamianie nowych okienek oraz wszelkie operacje na
> nich również są związane z zapełnianiem nowych komórek pamięci lub
> zmianą ich zawartości.
> Wyjść z tej sytuacji jest kilka :
>
> 1) Zapisuj swoje pliki z sample rate11025, w formacie 8-bit mono (co
> jest pomysłem najgorszym, bo co prawda wyeliminujesz "pykanie", ale
> jakość dźwięku będzie beznadziejna)

> [...]

Moze to byc kwestia braku pamieci ale w tym wypadku nie sadze. Dlaczego efekt
sie zmniejsza przy mniejszej liczbie kolorow ?

Pewne karty graficzne powoduja bowiem ww. problemy.
Poruszanie oknami, przewijanie zawartosci itp. powoduje zaklocenia (trzaski,
zaniki) przy odtwarzaniu wav'ow , mp3 i tym podobnych.

'Flagowym' przykladem sa karty z Alliance ProMotion AT25 lub AT3D (czyli te
ktore sa najczesciej uzywane jako 'nosnik' VooDoo Rush). Tam zaklocenia sa b.
widoczne.
Jesli masz ww. karte (np. Helios'a Rush) to wyswietl wlasciwosci ekranu,
zakladka Info, przycisk Performance i zaznacz 'Allow PCI retries'.
To moze pomoc ale nie zawsze. Pelne rozwiazanie tego problemu - zainstalowac
sterowniki w wersji 2070 (www.alsc.com) i wlaczyc ww. opcje.

Problem w tym, ze szyna ISA (na ktorej masz dzwiekowke) jest polaczona przez
tzw. mostek z szyna PCI (procesor komunikuje sie z kartami ISA nie bezposrednio
ale poprzez szyne PCI ktorej 'klientem' jest szyna ISA). Jesli po szynie PCI
jest przesylanych duzo danych (grafika, dysk) to strumien danych przeznaczony
dla szyny ISA moze zostac przerwany co objawia sie ww. efektami. Ma to miejsce w
przypadku niektorych kart graficznych.

Rozpisalem sie o tej karcie bo z tym mialem do czynienia, ale byc moze masz cos
innego.

Generalnie radzilbym:
1. sciagnac jak najnowsze sterowniki do karty graficznej.
2. zainstalowac sterowniki bus master do twardziela (odciazaja procesor w
trakcie transmisji danych po szynie PCI - byc moze brak mocy obliczeniowej w
trakcie czytania z dysku powoduje przerwy w odtwarzaniu ?)
3. sprobowac (tylko na probe) zmniejszyc wspomaganie sprzetowe karty graficznej
(Panel Sterowania -> applet System -> zakladka Wydajnosc Systemu -> przycisk
Grafika... -> przesunac o jeden lub dwa zabki w lewo). Jesli pomaga to prawie na
pewno jest to zwiazane z karta graficzna.
4. kupic szybszy procesor (malo skuteczne)

Ew. jak kolega sugeruje dorzucic pamieci ale osobiscie nie sadze, ze to cos
pomoze.

Zbyszek Klos